Suomen olosuhteet ovat armottomia autoille. Hiekan, kosteuden ja tiesuolan yhdistelmä ruostuttaa autoa väistämättä.
Autoalan ruosteenestoliikkeiden keskusliitto ry:n (AREKL) puheenjohtaja Tapio Hotokka kertoo, että ruosteelle autoja altistavat autojen pohjien muovisuojat.
Valmistajat laittavat muovit autoihin kiveniskuilta suojaamaan ja ilmanvastuksen pienentämiseksi, jolloin polttoainekulutus on pienempi. Tämä taas tarkoittaa pienempiä päästöjä.
Ongelmana on se, että muovisuojissa on ilmaraot, joista muovien päälle pääsee suolaa, kosteutta ja maa-ainesta. Nämä pääsevät muhimaan piilossa kompostin tavoin, mikä taas kiihdyttää ruostumista.
Käsittelyitä on monenlaisia
Ruostesuojauksessa autosta irrotetaan ensiksi renkaat ja puretaan muovit pois. Tämän jälkeen pestään pesuaineella ja korkeapainepesulla alusta puhtaaksi. Kun kura, hiekka, suola ja muu aines on saatu pois, auto kuivataan koneellisesti.
Seuraavaksi kotelot, ovet ja luukkujen rakenteet ruiskutetaan koteloaineella ja pohjalevyyn ruiskutetaan eri aineita, kuten paksua kiveniskumassaa.
– Käsittelyitä on erilaisia, tuo on yleisin käsittely mitä autoihin tehdään, Hotokka kertoo.
Autovalmistajien ruostekäsittely ei riitä
Hotokan mukaan jotkut autovalmistajat tekevät kevyttä ruostesuojausta. Käytännössä tämä ei ole kuitenkaan riittävää, jolloin vastuu siirtyy auton omistajalle.
Aiemmin autokauppiaat olivat lain mukaan velvollisia ruostekäsittelemään maahantuodun auton. Lakiasetus poistui 1990-luvun alun tienoilla.
– Kun autokauppiaat saivat lobattua pykälän pois, niin he säästivät tietysti kulut. Sitten ihmisille tuli ehkä 1990-luvulla sellainen tunne, että autot eivät enää ruostu, mutta se ei pidä paikkaansa, Hotokka kertoo.
Miksi ruostesuojaus kannattaa tehdä?
Vaikka ruostesuojauksen 800–1000 euron hinta voi hieman kirpaista, säästää sillä todennäköisesti lopulta pitkän pennin.
Ehjään autoon tehty käsittely ennaltaehkäisee ruostumista parhaiten, ja suojaa myös esimerkiksi jarruputkia, joita joudutaan monesti yli 10 vuotta vanhoissa autoissa vaihtamaan.
Ruostekäsittely kannattaa siis etenkin, jos aikoo pitää autoa pitkään.
Ruostesuojaukseen kuuluu 3–4 vuoden välein huoltokäsittely, mutta Hotokan mukaan yhdellä suojauskerrallakin saadaan noin 10 vuotta turvaa autolle.
– Se, ettei auto ruostu, vastaa hinnaltaan noin tankillista polttoainetta vuodessa, jolloin se on valtavan hyvä sijoitus siihen autoon, hän kertoo.
Ennaltaehkäisy on tärkeää
Mahdollisimman uuteen ja ehjään autoon tehtävä ruostesuojaus ennaltaehkäisee parhaiten ruosteen syntymistä.
Käytännössä ruostekäsittelyyn tuoduista autoista useissa on jo ruostetta. Tällöin käytetään erilaisia muuntokemikaaleja, joilla rajoitetaan ruosteen etenemistä.
Ruostesuojausta tekevät lähinnä siihen erikoistuneet liikkeet, sillä toimenpide vaatii yleensä omat tilat. Jotkut korjaamot tekevät suojauksia sivutuotteena.
Autoja ruostesuojataan vain vähän
Autoja ruostesuojataan nykyään Suomessa Hotokan mukaan liian vähän. Hän kertoo, että vain muutama prosentti autoista saa suojan ruosteelta.
Tämä kertoo Hotokan mukaan siitä, että ihmisten tietoisuus ruostesuojauksesta ei ole riittävä.
– Olemme marginaalinen ala, emme ehkä saa ääntämme kuuluviin niin hyvin kuin olisi syytä, hän sanoo.
Hienoa on Hotokan mielestä se, että sähkö- ja hybridiautojen suojaus on yleistynyt.
Sähköauton elinajanodote on selvästi pidempi kuin polttomoottoriauton, jonka takia sähköautojen ruostekäsittely on erityisen tärkeää. Pidempi käyttöikä menee hukkaan, jos kori ruostuu alta.