Ensi vuonna saamme taas yhden hallintoportaan lisää, kun aluevaltuustot alkavat käynnistää hyvinvointialueiden toimintaa. Siitä kohta enemmän, mutta ensin nostan esiin mielenkiintoisen kysymyksen. Nykymuotoinen Lempäälän kunta lakkaa olemasta, kun merkittävä osa henkilöstöstä ja rahoista siirtyy hyvinvointialueelle. Se tarkoittaa, että kunnastamme tulee nykyiseen verrattuna pieni toimija. Rahoituksesta lähtee yli puolet: kunnan tuloveroprosentti on nyt 20,5 % ja se putoaa vuonna 2023 tämän hetken tiedon mukaan vähän yli 8 prosenttiin. Myös yhteisöverojen tuotosta viedään osa hyvinvointialueiden menoihin.
Rahoituspohjaan vaikuttavat tietysti muutkin asiat, kuten kiinteistövero, mutta joka tapauksessa muutos on suuri. Jos yksityisessä yrityksessä liikevaihdosta häviäisi yhdessä hetkessä yli puolet, tilanne olisi kestämätön. Tarvittaisiin nopeita ja voimakkaita sopeutustoimia. Ne eivät voisi koskea vain tuotantotoimintaa, vaan olisi puututtava myös keskushallintoon. Lempäälän tapauksessa tuotannon sopeutus tapahtuu automaattisesti (vaikka ei varmasti kivuttomasti), kun mm. sote-henkilöstö siirtyy toisen työnantajan palvelukseen. Mutta entä hallinto? Kuntamme on kasvanut, ja samalla on rekrytoitu väkeä laajan toiminnan tarpeisiin. Nyt meistä tulee pikkutoimija, ja olen sitä mieltä, että johtaminen ja hallinto pitää sopeuttaa vastaamaan uutta tilannetta.
Ehkä suunnitteilla oleva uusi kuntastrategia ottaa tähänkin asiaan kantaa. Onhan avuksi pestattu oikein ajatushautomo Demos Helsingistä. Saa nähdä, mikä on projektin tuotos. On luvattu, ettei strategia tule olemaan hyllyssä pölyttyvä dokumentti. Hyvä niin, mutta jo tuo sana dokumentti herättää epäilyksiä, samoin puheessa vilahtelevat strategiakartat ym. Ne kertovat, että saatetaan olla lopulta kaukana käytännön työstä, jota nykyaikainen strateginen suunnittelu parhaimmillaan on. Joka tapauksessa toivon, että työ on avointa, eikä kuntalaisia pidetä pimennossa tulevista toimenpiteistä.
Aluevaaleista vielä: kun vaalikampanjat alkavat olla täydessä käynnissä, pahimmat epäilykseni näyttävät toteutuneen. Ehdokkaina on paljon kansanedustajia ja ainakin yksi ministeri. Se tarkoittaa, että vaalien tärkein tehtävä on kerätä kullekin puolueelle mahdollisimman suuri äänisaalis. Ehdokkaina näkyy olevan myös pyrkyreitä, jotka käyttävät näitä vaaleja ponnahduslautana eduskuntaan. Mahdollisimman pätevän ja motivoituneen valtuuston valitseminen on selvästi toissijaista.
Vuosi vaihtuu pian ja silloin on tapana tehdä ennustuksia. Kirjoitin ennustamisesta jokin aika sitten, mutta nyt voimme ennakoida muutamaa konkreettista asiaa. Tässä muutama ennustukseni: uimahallissa uidaan vasta 2024, Telkäntaipaleen silta ramppeineen avataan 2026 ja Lempäälän terveyskeskuksessa pääsee viikossa lääkäriin 2028 (koska sote-uudistus hidastaa asiaa entisestään). Jokainen voi tehdä oman listansa ja seurata sitten asioiden toteutumista.
Kirjoittaja odottaa kunnan sopeutustoimenpiteitä
Lue myös:
Kommentointi on suljettu.