Tuokiokuvia viime viikkojen liikenteestä.
Sarvikkaantiellä Pettusaaren huudeilla pyöräilijä ajelee kohti Lempäälää, josta suunnasta tulee henkilöauto norminopeudella vastaan. Suoralla tiellä auto lipuu metri metriltä toiselle kaistalle ja miltei toisen puolen pientareelle pientareelle asti. Nuoren näköinen kuljettaja nosti lopulta katseensa ja käänsi auton takaisin oikealle kaistalle.
Motarilla Lakalaivan-mäessä ajettaessa Lempäälän suuntaan henkilöauto menee ohituskaistalle. Iso sähkö/hybridiauto metriä paria ennen ohitusta alkaa kiilata ohituskaistalle. Vanha kunnon töötti estää kenties kolarin. Kiilaaja nostaa reilusti kätensä anteeksipyyntöön.
Peliporukan bussireissulla moottoritiellä ohittuu rekka. Bussin ohitusnopeus on suht’ hidas, nopeuseroa kun ei kauheasti ole. Rekan kuskin kohdalla huomaa, että saföörillä pyörii joku kiinnostava juttu ratin päällä olevalla tabletilla.
Pyöräilijäduo on pysähtynyt kaupungissa tien ylitykseen. Samaan paikkaan kävellä käpsehtii pikkumies tuijottaen niin intensiivisesti puhelintaan, että kopsahtaa toisen fillarin eturenkaaseen.
Näiden läheltä piti-tilanteiden yhteinen nimittäjä on, että älylaite vei liikenteessä olevan huomion.
Nopealla googlettamisella löytää, että esimerkiksi puhelimen näpelöinti liikenteessä on tuottanut huimasti lisää onnettomuuksia. Jos kolarin aiheuttaa se, että näpyttää viestiä, on kyse tuottamuksellisesta teosta, jopa törkeästä sellaisesta.
Noin kymmenisen vuotta sitten poliisilla oli tehoisku puhelimeen puhujia karsiakseen. Yleistä aikanaan oli, että monella kuskilla oli luuri kädessä ja korvalla ajaessaan.
Käsi pystyyn, myös itse sain virkavallan kirjallisen huomautuksen tästä aiheesta, kun matkalla Herralasta Sääksjärvelle turinoin jotain ”elämää tärkeämpää” ajon aikana.
Väitän silti, että puhuminen katse liikenteessä on lievempi riski kuin tiktok-videon katsominen, wa-näpyttely tai sen lukeminen. Katse kiinnittyy vääjäämättä laitteeseen, eikä havainnoimaan kanssamenijöitä.
Itse pyöräilen paljon. Monella kanssafillaristilla on napit/kuulokkeet korvilla. Rokki pauhaa ja meno svengaa. Kääntöpuolena on, että kuulohavainnointi muuhun liikenteeseen jää olemattomaksi. Nykyiset sähkö/hybridiautot ovat liki äänettömiä, joten heidän takaatuloaan on pyöräilijän vaikea ennakoida, semminkään jos kuulokkeessa pauhaa Popeda.
Suomen tieliikenteessä menehtyy jopa hämmästyttävän vähän ihmisiä. Liikenneturvakeskuksen mukaan vuonna 2021 kuoli 225 henkilöä, jossa luvussa on tasan 225 henkilöä liikaa. Vertailun vuoksi ”ennätysvuonna” 1972 kuoli 1072 ihmistä. Vähän varttuneemmat lukijat osaavat luetella monta syytä, miksi 50 vuotta sitten oli viisinkertainen uhrilukumäärä, vaikka liikennevolyymit olivat mitättömiä nykyhetkeen verraten.
Summa summarum: älylaite säppiin ajon aikana, on turvallisuusteko itselle ja kanssamenijöille.