Enemmän autoja, enemmän rompetta, enemmän kaikkea. Lempääläisen Vehicle ry:n järjestämä Hot American Cars -näyttely kasvaa vuosi vuodelta. Ideaparkissa nähtiin lauantaina ennätysmäärä autoja ja myös rompetorin tarjonta oli laajentunut vielä entisestään.
Jenkkiautoja oli ihasteltavana niin Keskuspuistossa, Areenalla kuin pihalla. Silmiinpistävää oli tavallisilla parkkipaikoilla olleiden jenkkiautojen määrä. Harrastajat ja autoista kiinnostuneet ovat löytäneet tiensä Lempäälän Ideaparkiin.
Keskuspuiston näyttelyalueella oli esillä laaja kavalkadi jenkkiautoja omaperäisistä rodeista viisikymmentä luvun siipiautoihin ja nykypäivän urheiluautoihin.
Vehicle ry:n Niko Väliaho oli tuonut näyttelyyn Ford pickupin vuodelta 1937.
– Työkaveri innosti mukaan harrastukseen. Hänellä on ollut jenkkiautoja pidemmän aikaa. Itse olen ollut aina kiinnostunut rodeista ja viime kesänä ostin itselleni 1927 vuoden Studebakerin, joka oli myös täällä mukana näyttelyssä.
Syksyllä Väliaho vaihtoi Studebakerin Fordiin, jota hän laitteli kuntoon koko talven ajan.
– Etusäleikkö, venttiilikopan kannet, astinlaudat. Autossa on paljon pieniä yksityiskohtia. Auto myös maalattiin ja penkki verhoiltiin, Väliaho listaa talven urakkaa.
Fordissa on moottorina 302 V8-pikkulohko ja vaihteistona 3-vaihteinen automaatti. Autossa on takana ilmasäädettävä jousitus, jolla perää voi nostaa ja laskea. Auton lavan alle on asennettu turvatankki, josta bensa ei karkaa vaikka auto kaatuisi.
– Turvallisuus ennen kaikkea. Auto on hyvässä kunnossa, ja olen ajanut sillä tänä keväänä noin 1 000 kilometriä. Olen kierrellyt Pirkanmaata ja Hämeenlinnan puolella on myös tullut poikettua.
Kun auto painaa vain noin tuhat kiloa ja koneena on vääntävä V8, lava-auto liikkuu varsin ripeästi.
– Se on mukava ajettava. Vetoa löytyy ja hyvin pysyy mutkissa mukana.
Ajokauden jälkeen Niko Väliaho aikoo jatkaa auton parantelua.
– Seuraavan talven aikana on tarkoitus ottaa moottori käsittelyyn ja siitä vähän lisää tehoja irti. Saamieni tietojen mukaan se on nyt ihan peruskone. Ainoastaan kaasutin on vaihdettu.
Väliaho käy Fordillaan kokoontumisajoissa ja pitää yhteyttä tuttuun kerhoväkeen, jolla on laaja autoharrastajien verkosto.
– Jos auton kanssa on ongelmia tai tarvitsee muuten tietoa, niin apua löytyy aina.