LVS uutisoi 20.10. Lempäälän teettämästä selvityksestä koskien Puskiaisten moottoritien vaikutuksia elinkeinoelämälle, lähinnä kuljetusyrityksille. Kunnanjohtaja ja elinkeinoelämän edustajat pääsivät ilman soraääniä kertomaan, kuinka hieno tämä Lempäälän ja Pirkkalan välisen laajan metsäalueen pirstova hanke heidän mielestään on. Kunta ei ollut mainostanut selvityksen julkistustilaisuutta ja siksi aiheesta huolestuneet kansalaisetkaan eivät saaneet siitä tietoa kuin vasta jälkikäteen. Kunta myös esti asiasta tiedottavan somejulkaisun kommentoinnin.
Kunnanjohtaja vähättelee jälleen metsän merkitystä ”vain talousmetsänä”, vaikka alueella on runsaasti vanhaa metsää ja erittäin uhanalaistenkin lajien esiintymiä. Hän myös väittää, että Birgitan polku säilyy. Selvityksen kanssa samaan aikaan julkistetulla videolla mainittu ”sisämaan satama” eli järjestelyratapiha ja siihen liittyvät logistiikkatoiminnot ja muu kaavoitus haukkaisivat moninkertaisesti enemmän metsää pelkkään moottoritiehen nähden. Siinä jäisivät niin taukopaikat kuin Birgitan polkukin alle tai puristuksiin pienille pirstaleille. Tätä video saati kunnanjohtaja eivät kuitenkaan kerro.
Selvityksessä ja uutisoinnissa nostettiin esiin ajansäästö, joka haastateltujen muutaman yrityksen mielestä olisi 10 minuuttia. Hankkeen yva-selonteossa on laskettu säästön olevan 3–7,7 minuuttia vuorokaudenajasta riippuen. Yritykset kertovat matkan pituuden lyhenevän yhdeksän kilometriä, kun taas yva-selonteossa puhutaan noin viidestä kilometristä. Selvityksen Puskiaisten moottoritietä ylistävät johtopäätökset on tehty kuitenkin haastattelujen eikä yva-selonteon perusteella.
Videon väite siitä, että moottoritien rakennusaikaiset päästöt olisi kuitattu 16 vuodessa on tuulesta temmattu. Yva-selonteossa on laskettu liikenteen ja rakentamisen päästöjä ja sen perusteella aikaa kuluisi jopa yli 50 vuotta, että Puskiaisten moottoritien tuomat pienet liikenteen päästövähennykset kompensoisivat suuret rakennusaikaiset päästöt. Liikenteen muuttuessa koko ajan vähäpäästöisemmäksi, voidaan sanoa, että rakennusaikaisia päästöjä ei tulla koskaan kuittaamaan. Puskiaisten moottoritie ei ole ilmastoteko, vaikka miten asiaa katsoisi.
Videolla kerrotaan, että vuorokaudessa ajettavien kilometrien määrä vähenisi jopa 70 000 kilometriä. Luku on suuri, mutta suhteellisesti kyse on raskaan liikenteen osalta 1,3 prosentista ja henkilöautoliikenteen osalta 0,6 prosentista. Joukkoliikenteen suosion kasvu Tampereen kaupunkiseudulla tulee myös muuttamaan liikenne-ennusteita ja ajokilometrejä.
Videon mukaan Puskiaisten moottoritie parantaisi merkittävästi liikenneturvallisuutta. Liikenneturvallisuus ei kuitenkaan vaadi uutta moottoritielinjausta, vaan nykyisen väylän tiedossa olevien ongelmakohtien korjaamista. Oikeanlainen korjaaminen myös vähentäisi ruuhkaisuutta ja siten lyhentäisi matka-aikoja.
Lempäälän kunta on asettunut voimakkaasti elinkeinoelämän puolelle eikä kunnan johtoa ole nähty antamassa luonto- ja virkistysarvoista huolestuneita lausuntoja. Päinvastoin, vähättelyä ja vääristelyä on riittänyt.
Teemu Hiltunen
Lempäälä
LemPi-metsän puolesta! -kansanliike