Tamperelainen myymäläpäällikkö Jukka Ranne on vannoutunut elektronisen pysäköintikiekon käyttäjä. Hän hankki modernin laitteen omaan ja vaimonsa autoon jo kaksi vuotta sitten. Molempien kokemukset ovat ainoastaan myönteisiä, sillä laite toimii takuuvarmasti niin paukkupakkasissa kuin polttavissa helteissä.
Suomi on elänyt pysäköintikiekkojen aikaa jo 34 vuoden ajan. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Marjo Immonen muistuttaa, että vuonna 1990 tieliikennelakiin kirjoitettiin pykälä parkkikiekon käyttövelvollisuudesta. Silloinen liikenneministeriö määrittelikin piiruntarkasti pysäköintikiekon koon, ulkonäön, tekstit sekä niiden kielet ja paikat.
Parkkikiekon uudet tuulet alkoivat puhaltaa vasta vuoden 2015 loppupuolella, kun alkuperäinen pysäköintikiekkoa määrittelevä päätös kumottiin, ja uusi asetus tuli voimaan.
– Tällöin luovuttiin esimerkiksi tarkoista ulkoasuvaatimuksista. Samalla mahdollistuivat muun muassa elektroniset pysäköintisovellukset ja -kiekot. Aloimme nähdä autojen tuulilaseilla moni-ilmeisiä pysäköintikiekkoja, kuten Marimekon kuosisia ja Tom of Finland -aiheita, Immonen kertoo.
Tuorein pysäköintikiekkoa määrittelevä muutos on neljän vuoden takaa. Vuonna 2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki oli mullistava. Laen mukaan riittää, että pysäköinti on merkitty auton etuikkunalle selkeällä tavalla.
– Vaikka kynällä paperilapulle kirjoittamalla, Immonen toteaa.
Immosen korviin on kantautunut tapaus, jossa autoilija on käyttänyt pysäköintinsä ilmoittamiseen manuaalista seinäkelloa.
– Olennaista on muistaa, että pysäköijä saa laittaa pysäköimisensä alkamaan seuraavasta puolituntisesta. Huomionarvoista on, että esimerkiksi pysäköimällä autonsa puolen tunnin pysäköintialueella kello 9.31 saa luvallista pysäköintiaikaa 59 minuuttia.
Immonen neuvoo kaikkia autoilijoita varustamaan autonsa joko pysäköintikiekolla tai paperilla ja kynällä, joilla tarvittaessa voi ilmaista pysäköintiajankohtansa.
AUTOALALLA TYÖSKENTELEVÄ ja päivittäin paljon autoa käyttävä Jukka Ranne turvautuu elektroniseen pysäköintikiekkoon, eikä hänen tulisi mieleenkään luopua siitä. Samaa mieltä on myös hänen puolisonsa.
– Huoletonta on esimerkiksi se, ettei minun tarvitse muistaa kesä- ja talviaikaa, sillä digitaalinen pysäköintikiekko päivittää itsensä koko ajan.
Ranteen mielestä elektroniset pysäköintikiekot eivät ole hinnan kiroissa. Laadukkaan vaihtoehdon saa muutamalla kymmenellä eurolla.
Tammikuussa oli kova pakkasjakso. Ranne tietää, että elektroninen parkkikiekko kestää jopa – 35 asteen pakkasen. Suomessa kesäisin on polttavia hellejaksoja. Elektroninen parkkikiekko selviää +75 asteen kuumuudessa.
Ranne arvioi, että digitaalinen parkkikiekko yleistyy tasaista tahtia. Hän ei odota suurta yleisöryntäystä.
MATTI PULKKINEN