Vesilahden kiirevastaanotto päättyy: kiireellinen hoito jatkossa Lempäälässä – Lue, millaisia muutoksia joulu ja vuosi 2025 tuovat

17.12.2024 07:00

Vuoden vaihteen jälkeen kiireellistä hoitoa tarvitsevien vesilahtelaisten on asioitava Lempäälän terveysasemalla. Kuva: LVS-arkisto/Katariina Rannaste
Tammikuun 1. päivästä alkaen Vesilahden kiirevastaanotto päättyy. Vesilahtelaisten kannalta olennainen muutos on siinä, ettei heitä ohjeisteta kiireellisissä vaivoissa enää Vesilahden terveysasemalle vaan Lempäälään.

Lempäälän terveysasema Himminpolku 6:ssa palvelee arkisin kello 8–18. Iltaisin ja viikonloppuisin lähimmät laajat kiirevastaanotot ovat Nokialla, Sastamalassa ja Tampereen Hatanpäällä.

Kiireellinen hoito on käytännössä saman vuorokauden sisällä tarvittavaa hoitoa, jota ei voi siirtää seuraavaan päivään.

Muut ei-kiireelliset vastaanottoajat ja neuvolapalvelut jatkuvat Vesilahdessa kuten tähänkin saakka.

Kiirevastaanoton päättymisen myötä muuttuu myös Vesilahden terveysaseman infon aukioloaika. Jatkossa se on auki arkisin kello 8–13, kun aiemmin asiointiaika oli kello 16:een saakka.

Kiirevastaanoton päättyminen on Pirkanmaan hyvinvointialueen (Pirha) linjaus.

Pirhan eteläisen alueen vastaanottopalveluiden, Lempäälän ja Vesilahden terveysasemien apulaisylilääkäri Taina Hellsten tähdentää väärinkäsitysten välttämiseksi, että terveysasemaa ei olla lakkauttamassa.

– Vesilahden terveysasema säilyy edelleen, vaikka kiirevastaanotto loppuu, hän sanoo.

Lakkautusuhka oli Vesilahden ja Lempäälän Kuljun terveysasemien yllä viime vuodesta lähtien, kun Pirha julkisti palveluverkkoa koskevat suunnitelmansa. Aluehallitus päätti kuitenkin tämän vuoden lokakuussa, että Vesilahti ja Kulju säilyvät lähiasemina.

Aluehallituksen päätös kuului seuraavasti: ”Vesilahden toimipiste säilyy, kunnes Lempäälän sote-aseman tilatarpeet on ratkaistu”.

Taina Hellstenin mukaan näköpiirissä ei ole Vesilahden terveysaseman lakkautusta, sillä Lempäälän tilakysymykset ovat Pirhassa yhä ratkaisematta.

– Jos Vesilahden ja Kuljun terveysasemat suljettaisiin, pitäisi Lempäälästä löytyä työtilat vähintään 30:lle siirtyvälle työntekijälle. Lempäälän toimitilat ovat kuitenkin täynnä, eikä tietoa ole, että Pirha suunnittelisi uudisrakentamista, Hellsten selvittää.

Vesilahtelaiset ovat Taina Hellstenin ja osastonhoitaja Satu Södervikin mukaan moittineet, ettei lääkäriaikoja tahdo Vesilahden terveysasemalta saada. Kaksikko kertoo, että muutoksen myötä tavallisia lääkäreiden vastaanottoaikoja voidaan lisätä.

– Kun kiirevastaanotto on Lempäälässä, ei lääkäreille luoda Vesilahdessa enää kiireaikoja. Heillä on tällöin enemmän tavallisia vastaanottoaikoja, kaksikko sanoo.

Joulu ja ensi vuosi tuovat mukanaan muitakin muutoksia Vesilahden terveysasemalle.

– Vuoden 2025 alusta alkaen Vesilahdella ei ole tarjolla kiirevastaanottoaikoja, mutta lääkäreille on enemmän tavallisia vastaanottoaikoja, kertovat osastonhoitaja Satu Södervik ja apulaisylilääkäri Taina Hellsten. Kuva: Katariina Rannaste

1. Joulusulut Vesilahdessa ja Lempäälän Kuljussa

Vesilahden ja Lempäälän Kuljun terveysasemat ovat kiinni joulun ajan. Vesilahdessa joulusulkua ei ole aiemmin ollut, mutta nyt terveysasema ja hammashoitola ovat suljettuna 23.–29. joulukuuta.

Sulun aikana on asioitava Lempäälän terveysasemalla, joka on auki arkipäivisin klo 8–18.

Laajat kiirevastaanotot Nokialla, Sastamalassa, Tampereen Hatanpäällä, Virroilla ja Ylöjärvellä ovat avoinna iltaisin kello 20 asti sekä viikonloppuisin ja joulukuun ja vuodenvaihteen arkipyhinä kello 10–18. Ennen Lempäälän kiirevastaanotolle hakeutumista tulee soittaa numeroon 03 384 5250.

Kuljun terveysasemalla sulku puolestaan on poikkeuksellisesti kaksi viikkoa eli 23.12.–6.1., kun se aiemmin on ollut viikon mittainen.

– Sulut tarkoittavat, että saamme lakisääteiset lomat järjestettyä työntekijöille, kun resurssit on keskitetty yhteen paikkaan. Lempäälässä lääkäriresurssia on hyvin, ja joulun ajaksi lääkäreiden vastaanottoja on muutettu puolikiireellisiksi ja kiireellisiksi, Taina Hellsten sanoo.

2. Uusi järjestelmä käyttöön: viikolla 5 vähemmän vastaanottoaikoja

Vuosi 2025 tuo muutoksen Vesilahden potilastietojärjestelmään. Vesilahti siirtyy maanantaina 27. tammikuuta nykyisestä Mediatri-järjestelmästä Pegasokseen, joka on jatkossa Pirhan potilastietojärjestelmä kaikissa sen toimipisteissä.

Pegasos-järjestelmä on ollut käytössä jo ennestään joissakin Pirkanmaan kunnissa, kuten Lempäälässä, mutta vuoden 2025 aikana kaikki perusterveydenhuollon toimipisteet yhdistetään Pegasokseen. Erikoissairaanhoidon vuoro on vuonna 2026.

Henkilökuntaa koulutetaan uuden järjestelmän käyttöön, ja tällä on vaikutusta vastaanottoaikoihin Vesilahdessa tammi-helmikuun taitteessa.

– Uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto vaatii henkilökunnalta opettelua, joten viikolla 5 Vesilahden terveysasemalla on tavallista vähemmän vastaanottoaikoja sekä hoitajille että lääkäreille, Taina Hellsten kertoo.

Järjestelmävaihdos on Hellstenin ja Satu Södervikin mukaan tarpeellinen. Se sujuvoittaa asiointia ja tiedonkulkua: potilastietojärjestelmät eivät ole tähän asti keskustelleet keskenään.

– Kun vesilahtelainen on asioinut päivystyksessä iltavastaanotolla, ei toisessa toimipisteessä ole päästy Vesilahden Mediatriin, eikä potilastietoja ole voitu tarkistaa, Södervik kuvaa.

Jatkossa potilastiedot ovat käytettävissä molemmissa toimipisteissä samassa ohjelmassa.

Paljon palveluita käyttäville ja monisairaille pyritään nimeämään vastuuhoitaja ja -lääkäri. Kuva: LVS-arkisto/Joonas Leskinen

3. Kevyt paluu omalääkärijärjestelmään

Pirha panostaa jatkossa hoidon jatkuvuuteen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että paljon palveluita käyttäville ja monisairaille pyritään nimeämään vastuuhoitaja ja -lääkäri, joille hoito pyritään keskittämään.

– Järjestely ei ole aivan samanlainen kuin omalääkärijärjestelmä aiemmin, mutta tämä on kevyttä paluuta siihen, Taina Hellsten kertoo.

– Poikkeuksena aikaisempaan on, että vastuutyöntekijä nimetään vain heille, jotka tarvitsevat eniten hoitoa, ja heidänkin hoidostaan voivat välillä ottaa vastuun muut tiimin työntekijät, koska vastuutyöntekijät ovat välillä pois töistä lomien tai koulutusten vuoksi, Hellsten selvittää.

Taina Hellstenin mukaan lääkärikunta pitää järjestelyä hyvänä.

– Potilaalle on helpompaa, jos työntekijä tuntee hänet. Työntekijäkään ei kuormitu, kun potilas ei aina vaihdu. Pysyvyys on näkynyt positiivisella tavalla esimerkiksi Kuljussa. Työ on siellä ollut sujuvaa, kun pitkäaikaiset työntekijät tuntevat potilaan historian, hän mainitsee.

4. Potilaalle oma terveys- ja hoitosuunnitelma

Potilaille on ryhdytty laatimaan terveys- ja hoitosuunnitelmia (TeHoSu). TeHoSuun kirjataan potilaan sairaudet ja lääkitykset, hoito- ja seurantasuunnitelma sekä ohjeet elintapamuutoksiin.

– Tyypillinen tilanne on, että kun potilaan kanssa vastaanotolla sovitaan jatkohoidosta, hän muistaa siitä kotiin päästyään enää ehkä puolet. Kirjallisesta suunnitelmasta he voivat lukea, mitä pitää mitata ja milloin on seuraava kontrolli, Taina Hellsten selvittää.

Tällä pyritään sitouttamaan potilasta ottamaan vastuuta omasta hoidosta.

– Monien sairauksien hoidossa elintapamuutokset ovat oleellinen osa sairauden hoitoa, pelkkä lääkehoito sekä mittausten ja laboratoriokokeiden seuranta eivät takaa optimaalista hoitotulosta, Hellsten sanoo.

TeHoSun kautta tiedot välittyvät myös erikoissairaanhoitoon, ja ovat käytettävissä esimerkiksi eri kiirevastaanottopisteissä, joihin potilas mahdollisesti joutuu akuuttitilanteissa hakeutumaan.

Kiireellisissä vaivoissa Lempäälän terveysasemalle

– Vesilahdessa ei Pirhan linjauksen mukaan ole enää kiirevastaanottotoimintaa, vaan kiireellistä hoitoa vaativat potilaat hoidetaan Lempäälän kiirevastaanotolla.

– Vuoden 2025 alusta alkaen Vesilahden terveysasemalle on ainoastaan puolikiireellisiä (eli hoitoon on päästävä korkeintaan 3 vuorokauden sisällä) tai normaaleja vastaanottoaikoja.

– Potilas saa tarvittaessa ajan kiirevastaanotolle hoidon tarpeen arvioinnin kautta soittamalla 03 3845022, josta puhelut ohjataan Lempäälän kiirevastaanotolle.

– Jos digiklinikka tai kiirevastaanotot eivät ole auki tai et tiedä, mihin hakeutua, soita päivystysapuun numeroon 116117.

– Hoitoon pääsy määräytyy kiireellisyysarvion perusteella: nopeasti hoitoa edellyttävät potilaan ohjautuvat ajanvarauspotilaiden ohi hoitoon.

– Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee soittaa hätänumeroon 112.