Kukaan ei tiedä, millainen ruokakauppa on 10 vuoden päästä! Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko rakennuttaa neljä uutta Prismaa maakuntaan ja huolehtii koko orkestereineen, että Prismat, S-marketit sekä Salet vastaavat omilla reviireillään asiakkaidensa tarpeisiin. Eloisat, ajassa mukana olevat fyysiset kauppapaikat pysyvät kartalla. Ruokaverkkokaupan on voitettava keräilyn ja jakelun haasteet – luvassa on hidasta kasvua. Elintarviketeollisuudella on iso haaste; sen on vastattava ripeästi kuluttajien laatu- ja makuvaatimuksiin.
Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko matkusti viime vuonna kolmeksi kuukaudeksi Pohjois-Amerikkaan löytääkseen viisastenkiviä suomalaisen kaupan kehittämiseen ja sen elinvoiman vahvistamiseen. Opintomatkaaja jalkautui ensiksi Kanadaan, koska kanadalainen yhteiskunta on pohjoismaalaisittain ymmärrettävä. Hän osallistui useisiin koulutuksiin muun muassa Toronton yliopistossa. Arjessa hän testasi kauppojen palvelulupauksia ja -konsepteja niiden tarjoamia applikaatioita myöten.
Yhdysvalloissa Mäki-Ullakko opiskeli ja perehtyi kaupanalaan Harvardissa, Seattlessa, Chicagossa ja San Franciscossa. Hän vieraili verkkokauppajätti Amazonissa, yhteisöpalveluyritys Facebookissa ja hakukoneyhtiö Googlessa.
Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto kuunteli tarkalla korvalla Mäki-Ullakon terveiset. Hallitus ja johtoryhmä saivat tehtäväkseen uuden strategian laatimisen. Pokkaa ja sydäntä -suunnitelma on nyt valmis. Toimitusjohtaja kuvaa askelmerkkejä rohkeiksi.
Mäki-Ullakko teroittaa, ettei kukaan pysty tietämään, minkälainen ruokakauppa on vuosikymmenen kuluttua. Hänen mukaansa POK:n päättäjien on elettävä joka päivät kaikki aistit valppaana kehityspolkua ja reagoitava oljenkorsiin. Tässä ja nyt ei voida ratkaista edessäpäin olevia tilanteita. Tämä on ajanhenki.
Suomessa toimii 19 osuuskauppaa, joista vajaan 1 000 miljoonan euron liikevaihtoa tekevä ja runsaat 3 000 henkilöä työllistävä Pirkanmaan Osuuskauppa on ruokamyynnillään osuuskaupoista toiseksi suurin. Mäki-Ullakon mukaan Tampereen, Turun ja Helsingin seudut erottuvat entistä pontevampina osuuskauppakartallakin.
– Voimme kokeilla kaupan uusia innovaatioita ja hyvinkin rohkeita kokeiluja. Kehitystyö tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia. Pirkanmaa on hieno markkina-alue, ja meillä pirkanmaanosuuskauppalaisilla on hyvä fiilis.
– Tampere-Turku-Helsinki-kolmiossa kaupan kilpailu on tosi kovaa. Kasvu- ja keskittymisalueilla ovat paikallisten toimijoiden lisäksi kansainväliset toimijat.
– Kuka olisi osannut aavistaa kymmenen tai edes viisi vuotta sitten, että tavaratalojen aateliin kuuluvan Stockmannin ruokaosastot olisivat 2010-luvun loppupuolella osuuskauppojen liiketoimintaa Helsingissä, Tampereella ja Turussa? Tämä on hyvä esimerkki siitä, että meillä on potentiaalia erikoistuville kaupoille sekä palveluille, Mäki-Ullakko johdattelee.
Kivijalkakaupat säilyvät
Pirkanmaan Osuuskaupalla on yhteensä 111 toimipaikkaa. Hypermarketkokoisia Prismoja on 7, S-marketteja 25 sekä Saleja 33. Loput toimipaikat ovat ABC-liikennemyymälöitä ja Emotioneita, ja joukkoon kuuluvat myös Sokos, ravintoloita ja Herkku-marketeja.
Timo Mäki-Ullakko kiittää ympäristöministeriön 12 vuotta sitten tekemää linjausta, jonka mukaan suuria kauppoja saa rakentaa vain keskusta-alueille.
– Silloinen valtakunnallinen päätös kirpaisi Pirkanmaan Osuuskauppaakin. Linjaus vei toteutusmahdollisuuden muutamalta isolta kaupaltamme. Nyt jälkikäteen voimme todeta, että tuolloinen ratkaisu oli fiksu. Esimerkiksi meidän Nokian, Ylöjärven ja Tampereen solmukohtaan Kolmenkulmaan aikomamme Prisma vesittyi. Sen seurauksena investoimme Prisman Nokian keskustaan.
Mäki-Ullakko korostaa, etteivät fyysiset kauppapaikat kuihdu ja häviä, jos niiden isännät hoitavat leiviskänsä parhain päin.
– Fyysinen kauppa ei ole kuollut, mutta tylsä kauppa on tuomittu kuolemaan.
Pirkanmaan Osuuskaupan lähivuosien suunnitelmissa on peräti neljän uuden Prisman rakentaminen. Niiden paikoiksi on uumoiltu muun muassa Valkeakoskea ja Ylöjärveä.
Toimitusjohtaja syventää, ettei hypermarket, market tai lähikauppa voi jumittua nykyiseen muotoonsa. Paikallaan pysyminen johtaa kuolinkellojen kuminaan.
– Tulevaisuudessa on tavallista, että asiakas kantaa viikon ruokaostoksistaan osan itse kotiinsa ja osan toimittaa kauppa tai jokin muu organisaatio.
– Jos fyysinen kauppa haluaa saada asiakkaansa sisälle, siellä on oltava jotakin elävää, mielenkiintoa herättävää. Vetovoima syntyy tuoreudesta ja kaupan ravintolanomaisuudesta. Lähellä tuotetut elintarvikkeet ovat keskeisiä valtteja.
Mäki-Ullakko näkee kehityksen johtavan raikkaaseen ajatteluun ja vireään toimintaan, jossa Prismat, S-marketit ja Salet voivat olla kovinkin erilaisia keskenään.
– Saman kokoluokan toimipaikkamme eivät ole identtisiä Tampereella, Pälkäneellä, Akaassa, Lempäälässä tai Ylöjärven Kurussa. Kaupan luonteen ratkaisee asiakasympäristö.
– Esimerkiksi Kurussa olevan Salen on muuntauduttava kesä- ja talvikauden mukaan. Vuosimyynnillään mitattuna meidän suurin Sale Kurussa haastaa meidät etsimään ja toteuttamaan sellaista tarjontaa, joka houkuttaa ja koukuttaa asiakkaat saapumaan entistä uskollisemmin ostoksille. Tehtävämme on huolehtia siitä, että ihmisellä on tarve tulla kauppaan.
– Optimaalinen tilanne on sellainen, että asiakas käy kaupassa ja lisäksi käyttää verkkokauppapalveluja: tilaa ostoksensa kotiin tai noutopaikkaan.
Verkkokauppa edistyy
Ruoan verkkokauppa hakee muotoaan ja asemiaan. Timo Mäki-Ullakon mukaan Pirkanmaan Osuuskaupassa syynätään tarkasti digitaalisuuden suomia mahdollisuuksia ja hiotaan ahkerasti uusia toimintamalleja. Toimitusjohtaja kannustaa joukkojaan rohkeaan ideoiden testaukseen käytännössä.
Mäki-Ullakko muistuttaa, että Suomessa ruokaostoksista tehdään verkkokaupoissa vasta yhden prosentin verran.
– Vuosikymmenen kuluttua vastaava luku on 7-8 prosenttia. Tällaista kasvua on pidettävä harvaan asutussa maassamme kohtuullisena.
– Keski-Euroopassa on jo paikkoja, joissa ruokaverkkokaupan osuus lähestyy 10 prosenttia. Siellä ihmiset asuvat tiiviisti, ja välimatkat ovat lyhyet.
Mäki-Ullakko huomauttaa, että strategisesti oikeissa paikoissa sijaitsevat kaupat ovat avainasemassa verkkokaupan palveluiden laajentamisessa. Ne toimivat niin keräilypaikkoina kuin noutopisteinä. Perille kuljetettavien ostosten vaatima logistiikka hakee taloudellisesti ja toiminnallisesti järkeviä muotoja.
– Maailmalla on jo uudenlaisia yrityksiä, jotka keräilevät tuotteet eri kauppojen valikoimista toimittaen ne tilaajilleen sovittuihin paikkoihin.
Heti valmiin suosio kasvaa
Timo Mäki-Ullakon mukaan Pirkanmaan Osuuskaupan seuraavat stepit tuovattuoreita salaatteja ja valmisruokia pieniinkin ruokakauppoihin, kuten S-marketteihin ja Saleihin.
– Menemme vauhdilla kohti arkea, jossa ihmiset ostavat viikolla entistä enemmän heti valmista ruokaa. Kotikokit ahkeroivat pääsääntöisin viikonloppuisin. Muutos haastaa kaupan sekä elintarviketeollisuuden, joiden on lunastettava niin asiakkaiden hyvinvoinnin kuin helppouden vaateet.
Mäki-Ullakko kertoo, että POK:n kaupoissa on jo nyt keittiöitä, joissa erilaisista tuoreista elintarvikkeista valmistetaan samana aamuna salaatteja.
– Kaupoissamme on ja lisääntyvät valmisruokatiskit, joiden antimet valmistetaan sen lähellä olevassa keittiössä. Keskitymme siis samana päivänä myytävään tuoreruokaan. Tällä kehityspolulla olemme jo hyvässä matkassa. Meillä on hyvät kokemukset omista kokeistamme, jotka suunnittelevat ruokia. Reseptiikka elää ajassa.
Mäki-Ullakko muistaa taannoisen ylituotantokaalierän, joka innoitti POK:n kokit kehittämään kaalilaatikon, jonka menestyskulku jatkuu edelleen.
– Paikan päällä valmistettu ruoka erottaa meidät Amazonista ja Lidlistä.
MATTI PULKKINEN