Bussiliikenne: Yhden ehdotuksen mukaan Paunun linja 71 ajaisi Sääksjärvi–Tampere-välin moottoritietä pitkin.

Joukkoliikennettä järjestellään uuteen uskoon

Paunun seutuliikenteen 71-bussi tuli Lempäälän keskustaan pysäkille. Kuva: Erkki Koivisto.

Paunun seutuliikenteen 71-bussi tuli Lempäälän keskustaan pysäkille. Kuva: Erkki Koivisto.

Lempäälän ja Vesilahden joukkoliikenteelle suunnitellaan merkittäviä muutoksia ensi vuoden heinäkuusta eteenpäin. Nykyisten linja-autolinjojen sopimukset loppuvat kesällä 2014.

Mahdollisia vaihtoehtoja on monia. Lempääläläisiä ajatellen tärkein linja on Hauralasta Lempäälän keskustan kautta Tampereelle kulkeva Paunun linja 71. Suunnitelman ensimmäinen vaihtoehto on, että 71 ajaa nykyisellä reitillä ja vuoromäärällä. Toisen vaihtoehdon mukaan linja liikennöisi nykyisellä vuoromäärällä, mutta Sääksjärven ja Tampereen välin bussi ajaisi moottoritietä pitkin.

Lempäälän suunnittelupäällikkö Timo Nevalan mukaan tässä ehdotuksissa osa vuoroista ajaisi kuitenkin Tampereentien kautta. Esimerkiksi matka Lempäälän keskustasta Peltolammille onnistuisi.

– Yleisesti ajatuksena on palvelutason parantaminen. Jos 71 ajaisi Sääksjärvi–Tampere-välin moottoriellä, lyhenisi matkan kesto 5–10 minuuttia.

Vesilahdelta Tampereelle entistä useammin

Vesilahdelle ehdotetut muutokset toisivat vuoroja noin puolet nykyistä enemmän. Reitti 54 eli Tampere–Ideapark–Lempäälä–Vesilahti kulkisi kerran tunnissa molempiin suuntiin maanantaista lauantaihin. Sunnuntaina vuoroja ei olisi.

Paunun nykyinen linja 71 B liitettäisiin linjaan 54. Tästä seuraisi, että 71 B lopettaisi liikennöinnin erillisenä linjana. Väli Ideapark–Tampere kuljettaisiin moottoritietä pitkin. Vuoromäärä Lempäälän ja Tampereen välillä säilyisivät ennallaan. Lisäksi Narvasta ja Koskenkylästä kulkisi tarvittavia koulumatka- ja asiointiyhteyksiä Vesilahdelle ja Lempäälään.

Vesilahden kunnanvaltuusto käsittelee joukkoliikennöintisuunnitelmaa kokouksessaan 4. maaliskuuta.

Höytämöläisille helpotusta

Sääksjärven Höytämössä asuvien tilanteeseen on myös tiedossa parannusta. Siitä asti, kun Länsiliikenteen linja 50 lopetti, on Sääksjärven keskustasta Höytämöön kuljettu Paunun bussiin yhdistetyllä erilliskuljetuksella.

Uudessa mallissa Tampereen kaupungin linja 26 liikennöisi reitillä Tampereelta Sääksjärven kautta Höytämöön asti. Näin ollen bussivaihtoja ei jouduttaisi tekemään.

Bussit kulkisivat nykyisen 26:n aikataulun mukaisesti, mikä tarkoittaa liikennettä molempiin suuntiin 30 minuutin välein. Liikennöintiajat olisivat laajemmat kuin nykyisellä syöttöliikenteellä. Linja 26:n laajennetulla reitillä paikattaisiin myös 71:n mahdollinen siirtymistä osaksi moottoritielle.

Linjat 51, 52 ja 53 ajaisivat nykyisen aikataulun mukaisesti reitin Tampere–Lempäälä–Valkeakoski.

Asukkaat mukaan kehittämään

Joukkoliikennöinnin kehittämiseen on haluttu ottaa mukaan myös asukkaat. Sekä Lempäälän että Vesilahden kunnan kotisivuilla voi vastata kyselyyn, jossa saa antaa palautetta ja kommentoida alustavaa suunnitelmaa.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentit (2)

  1. A B

    Uutinen on virheellinen. Eiköstä linja 54:n päätepysäkki siirry Kirkonkylälle? Eli suorat yhteydet Narvasta Tampereelle poistuu.

    Vastaa
  2. Jussi Saarinen

    Kiitos korjauksesta. Narva ei kuulu 54:n reitille. Suunnitelmassa linja kulkee nykyisen linjan 71B kaltaisella aikataululla ja 54:n reittiä Vesilahdelle asti.

    Vastaa

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>