Asiakkaan ääni palveluiden kehittämiseen

Elämme aikaa, jolloin puhutaan kuntien pakkoliitoksista. Yhtenä syynä suurempiin kuntakokoihin pyrkimisessä esitetään palveluiden keskittämistä ja kehittämistä.

Palveluiden kehittäminen onkin yksi kuntien talouteen oleellisesti vaikuttava tekijä, sillä jokainen palvelu maksaa aina rahaa; jokaiselle palvelulle voidaan laittaa kunnan ja asiakkaan hintalappu.

En usko kuitenkaan siihen, että kuntien kokoa suurentamalla saataisiin joustavammin toimivat palveluketjut, sillä joustavuus myös asiakkaan kannalta asiaa katsottuna, on se kysymys, mihin tulee paneutua; siihen liittyvät kysymykset rahasta mutta myös asiakkaan kokemista inhimillisistä kokemuksista.

Olen itse läpikäynyt tekoniveloperaation. Varsinaisesta operaatiosta kiitos niin Coxalle kuin Lempäälän kunnalle, joka ostopalveluina tuottaa kuntalaiselle nämä palvelut.

Omaa hoitopolkuani voi käyttää esimerkkinä joustavan palveluketjun tarkastelussa. Ennen varsinaista leikkausta erilaisia käyntejä niin laboratoriossa, rtg: ssä kuin fysioterapiassakin kertyi kaikkiaan 15. Ja uusi rupeama on leikkauksen jälkeen jatkohoidossa.

Mikä on tämän palveluketjun hintalappu? Voisiko siinä jotain tiivistää tai jättää pois, tehdä ylipäätään toisin ? Voisiko palveluketjua ajatella huomioiden myös asiakkaan hankaloitunut liikkuminen ?

Puhutaan joustavista palveluketjuista. Jos niitä ei saada luotua nykyisenkokoisten kuntien kohdalla niin mitenkähän kävisi, jos kaikki kunnat olisivat yhtä? Yksi palvelu haettaisiin Ylöjärveltä, toinen Kangasalta, kolmas sitten Lempäälästä. Tai sitten ei haettaisi mitään mistään.

Toivoisin Lempäälän kunnan kohdalla, että kun käytännössä aletaan miettiä strategian mukaisesti palveluiden kehittämistä, mukaan kehittämistyöryhmiin otettaisiin asiakkaat mukaan. Joko ryhmän jäseninä tai kuullen asiakasryhmää.

Varsinainen asiakkaan ääni pitää saada kehittämistyöhön mukaan, sillä virkamiestyöryhmien ja vertaisryhmien asiantuntemus asioissa kumpuaa eri lähtökohdista, jotka kuitenkin pitäisi saada yhteen kehittämistyössä.

Maikki Hämäläinen-Ylikahri,
sosiaalineuvos