Lähes puolet ajaa ylinopeutta Hakkarissa

Ei mitenkään poikkeuksellista. Tampereentiellä on Hakkarissa 50 km/h rajoitus, mutta lähes puolet autoiliojoista ajaa ylinopeutta. Kuva: Erkki Koivisto

Ei mitenkään poikkeuksellista. Tampereentiellä on Hakkarissa 50 km/h rajoitus, mutta lähes puolet autoilijoista ajaa ylinopeutta. Kuva: Erkki Koivisto

Automerkillä ei ole niinkään väliä. Ylinopeutta ajaa niin volkkarikuski kuin mersumieskin. Yksin ja kaksin tutkaan ajavilla on useammin ylinopeutta kuin pidemmässä letkassa ajavilla. Jonossa ajetaan kärkiauton perässä hiljempaa ja pääsääntöisesti nopeusrajoituksen mukaan.

Sellainen kutina Tampereentien varren asukkailla on ollut jo entuudestaan, mutta nyt autoilijoiden käyttäytymisestä on ihan valovoimaista näyttöä: Pirkanmaan Ely-keskus on asentanut kaksi väliaikaista nopeustutkaa Lempäälään Tampereentielle. Toinen on Moisiossa ennen rautatiesiltaa. Myös toinen tutka mittaa Lempäälän keskustaan suuntaan ajavien ajoneuvojen nopeuksia. Se on Hakkarissa Kiekkotien ja Mailatien välissä.

Suupielet alaspäin

Hakkariin sijoitettu tutka on Moisioon tutkan tavoin sijoitettu lyhtypylvääseen 50 km/h nopeusrajoitusalueelle.  Se kertoo valotaulullaan ajoneuvon kuljettajalle tämän ajaman nopeuden. Mikäli vauhti ylittää nopeusrajoituksen, taululla välkkyy punainen epähymiö.

Maanantain alkuiltapäivänä 6. lokakuuta kello 15.50–16.20 suorittamani puolen tunnin tarkkailun aikana Hakkarissa tutka mittasi yhteensä 218 etelän suuntaan matkanneen ajoneuvon nopeuden. Niistä 120 ajoi nopeusrajoituksen mukaan eli tasan tai alle 50 km/h. Loput eli 98 ajoneuvoa sai tutkan vilkkumaan punaista, toisin sanoen 45 prosenttia ajoneuvon kuljettajista ei piittaa nopeusrajoituksesta.

Mikäli ylinopeutta ajetan yleisesti, Ely-keskus saattaa rakentaa hidasteita vaaranpaikkoihin. Kuva: Erkki Koivisto

Mikäli ylinopeutta ajetaan yleisesti, Ely-keskus saattaa rakentaa hidasteita vaaranpaikkoihin. Kuva: Erkki Koivisto

Valtaosa nopeusrajoituksen ylityksistä oli pieniä. Yli 55 km/h tai yli ajoi 98:sta ylinopeutta ajaneesta vain 25 kuljettajaa. Pohjat veti vanhan Nissan-merkkisen henkilöauton kuljettaja: 66 km/h. Kovaa haipakkaa päivänvalolla ja alkavaan ruuhka-aikaan.

Alkava ruuhka-aika piti arvattavasti nopeuksia kurissa. Illalla liikenne on arvattavasti vauhdikkaampaa. Jos tutka mittaisi samalla paikalla Tampereen suuntaan ajavien ajoneuvojen nopeuksia, ne osoittautuisivat varmaankin vielä kovemmiksi.

Ylinopeutta ajaneiden henkilöautojen joukossa oli yleisesti city- ja katumaastureita, farmareita ja muita suurikokoisia henkilöautoja, kuorma-autoja ja rekkoja. Kaikki linja-autot sekä lähes kaikki pakettiautojen kuljettajat ajoivat kuuliaisesti nopeusrajoituksen mukaan. Puolet mopoautojen kuljettajista ajoi ylinopeutta.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Nopeusnäyttö ei lähetä sakkoja

 

Laitteet eivät ole varsinaisia nopeusvalvontalaitteita, vaan nopeusnäyttöjä, täsmentää liikenneturvallisuusasiantuntija Suvi Vainio Pirkanmaan Ely-keskuksesta. Näist’ä näytöistä ei rapsahda sakkoa hurjastelijoille.

–Nopeusnäyttöjen asentamisella pyritään siihen, että kuljettaja ajaisi nopeusrajoituksen mukaisesti. Samalla keräämme ajoneuvojen keskinopeusdataa sekä tietoa liikennemääristä.

Nopeusvalvontalaitteita pidetään parin viikon ajan ennen kuin ne siirretään koko tiehoitoalueella toiseen paikkaan.

– Laitteita käytetään kevät- ja syyskaudella, sillä niiden akut eivät kestä talvikäyttöä.

Mitä sitten tapahtuu, jos keskinopeusdata näyttää, että toetyllä paikalla ajetaan yleisesti tai merkittävää ylinopeutta?

– Käytännössä olisi hienoa, jos pystyisimme tukemaan nopeusrajoitusta vaikkapa rakentamalla hidasteita. Määrärahapuitteissa siihen ei useinkaan ole mahdollisuutta. Toisena vaihtoehtona voimme olla yhteydessä poliisiin, joka voi tehdä nopeuksien tehovalvontaa esimerkiksi suojateiden läheisyydessä.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>