Pirkanmaalainen saa huokaista helpotuksesta. Itsehallinnollisen maakunnan toteutuminen merkitsee maakuntalaisille sujuvaa arkiasiointia niin Ylöjärven kasvukaupungissa kuin Akaassakin. Pinta-alaltaan laajan maakunnan eri aluekeskuksiin muodostetaan hyvinvointikeskuksia ja -kampuksia. Palveluverkkoa täydentävät lisäksi erilaiset toimipisteet sekä jalkautuvat ja sähköiset palvelut. Pirkanmaan maakunta- ja sote-uudistuksessa palveluverkon, kiinteistöjen ja tilojen suunnittelua johtava projektipäällikkö Sisko Hiltunen vakuuttaa, että kaikessa huomioidaan ensisijaisesti asiakkaan etu. Hänen mukaansa koko valmistelu luo pohjaa Suomen parhaalle ja Euroopan kiinnostavimmalle maakunnalle.
Itsehallinnollisen Pirkanmaan maakunnan palveluverkon sekä kiinteistö- ja tilaratkaisujen suunnittelutyötä vastaava projektipäällikkö Sisko Hiltunen luottaa siihen, että alueen noin 513 000 asukasta saavat aikanaan laadukkaat, joustavat ja saavutettavat palvelut. Koko hankkeen tavoitteena on maakuntalaisen arjen helpottaminen.
Hiltunen korostaa, että niin palveluverkko, kiinteistöt ja tilat -työryhmä kuin maakuntauudistuksen valmistelijatkin ottavat ehdotuksissaan huomioon jokaisen alueen erityislaadun ja -tarpeet. Valmistelijat tekevät tiivistä yhteistyötä asukkaiden palvelujen suunnittelussa.
Maakuntalaiset puolestaan pääsevät sanomaan painavan sanansa palveluverkkosuunnitelmista tulevana syksynä.
Julkisuudessa on jo ollut joitakin karttaharjoituksia itsehallinnollisen Pirkanmaan maakunnan palveluverkosta. Sisko Hiltusen mukaan palveluverkon kokoaminen on vasta työn alla. Lopullinen ehdotus valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä.
Hiltunen on vieraillut Pirkanmaan kunnissa. Käyntien antina on syntynyt muun muassa ymmärrystä alueiden erityispiirteistä, jotka on otettava huomioon jatkovalmistelussa.
Viisi suunnittelualuetta
Palveluverkon suunnittelun pohjana on viisi aluetta. Sisko Hiltunen korostaa nimettyjen alueiden olevan työvälineitä.
Alueet ovat keskinen alue, idän alue, etelän alue, lounaan alue ja luoteen alue.
– Alueet ovat kuin kollaasin palat, jotka lopulta yhdistetään yhdeksi, ehyeksi kokonaisuudeksi, Hiltunen kuvailee.
Hiltusen mukaan valmistelussa painotetaan asukaslähtöisyyttä ja palvelujen saavutettavuutta. Tavoitteena on kerätä yhteen maakunnan järjestämiä palveluita saman katon alle tai lähelle toisiaan. Samaan yhteyteen voi sijoittua myös muiden toimijoiden palveluita. Nyt on aktiivisen ja avoimen vuorovaikutuksen aika, jotta eri toimijat pääsevät tiiviiseen ja hedelmälliseen yhteistyöhön.
– Palveluverkkoa hiotaan siten, että palvelut ovat hyvin saavutettavissa. Kokoamme paljon tietoa ja teemme yhteistyötä kaikkien mahdollisten tahojen kanssa, jotta lopputuloksesta tulee asukaslähtöinen, hän sanoo.
Viiden alueen malli on syntynyt selvityksistä, joissa on tutkittu ihmisten luontaisesti käyttämiä kaupallisten ja muiden palveluiden asiointialueita, työssäkäyntialueita ja eri palvelujen saavutettavuutta.
Kaikki viisi aluetta ovat väestöpohjaltaan ja ikärakenteeltaan samankaltaiset. Jokaisella alueella on noin 80 000-100 000 asukasta.
Palvelut alueiden mukaan
Projektipäällikkö Sisko Hiltunen teroittaa 23 kunnasta muodostuvalla Pirkanmaalla olevan suuresti toisistaan eroavia alueita. Hänen mukaansa alueiden erilaisuus on otettava huomioon valmistelussa.
– Se, millainen pallukka kartalla kunkin paikkakunnan kohdalla tässä vaiheessa on, ei ole niinkään merkityksellistä. Ratkaisevaa on esimerkiksi tunnistaa jokaisen alueen erityistarpeet ja vastata palvelutarjonnalla niihin, hän painottaa.
Hiltusen mukaan maakunnan aluekeskuksiin kootaan monipuoliset hyvinvointikeskukset tai hyvinvointikampukset.
– Nämäkään eivät ole tyystin samanlaisia. Palvelusisällöt vaihtelevat alueen palvelutarpeen mukaan, hän avaa.
Hiltusen mukaan hyvinvointikeskusten lisäksi alueilla on myös muita toimipisteitä.
– Hyvin realistisina vaihtoehtoina ovat myös renkaiden päällä kulkevat palvelut. Suomessa on kannustavia kokemuksia esimerkiksi terveydenhuoltobusseista, joilla esimerkiksi lääkäri- tai hammaslääkäripalvelut viedään asiakkaiden luokse, hän toteaa.
– Käytössä ovat myös jalkautuvat palvelut. Terveydenhuollon tai muun sektorin ammattilainen menee asiakkaansa luokse.
– Sähköiset palvelut kehittyvät koko ajan ja valtaavat lisää tilaa.
Sisko Hiltunen sanoo, että asiakkaiden palvelupaikoissa voi olla muidenkin kuin maakunnan tuottamia ja tarjoamia palveluja. Esimerkiksi Kela voi löytyä samasta osoitteesta.
Jos pääsisikin kokonaan uutta…
Uuden luomisesta innostunut projektipäällikkö Sisko Hiltunen uskaltaa unelmoida, vaikka hän on täysin jalat maassa Pirkanmaan palveluverkkoa, kiinteistöjä ja tiloja suunnittelevana ammattilaisena.
Tosiasia on, että uudelle maakunnalle on siirtymässä Pirkanmaan sairaanhoitopiiriltä, ELY-keskuksilta, TE-toimistoilta, Pirkanmaan liitolta ja kunnilta vuokrattavia tiloja yhteensä noin 680 kiinteistöstä ja huoneistoalaa noin 876 000 neliömetriä.
– Jos saisi suunnitella täysin puhtaalta pöydältä kokonaan uuden toimitalon maakunnan palvelutarjottimen tuottamista varten, tulisi laaja ja monialainen maakuntalaisten kohtaamispaikka, jossa yhteisöllisyydellä olisi vankka sija, Hiltunen kuvailee.