Ideapark investoi liikuntaan, urheiluun ja tapahtumiin – Tampereen Classic siirtää pelit ja toimintansa Ideaparkiin

– Ideapark haluaa olla aidosti hybridikauppakeskus, jossa arjen ostosten lisäksi voi monipuolisesti liikkua ja nauttia vapaa-ajasta, sanoo toimitusjohtaja Visa Vainiola.

Ideaparkin vahva panostus liikuntaan, urheiluun ja tapahtumiin on osa kauppakeskuksen tulevaisuuden tavoitetta olla Suomen suosituin perheiden lyhytlomakohde.

Kauppakeskus tarjoaa yli 170 liikkeen, ravintolan ja palveluiden lisäksi monipuoliset mahdollisuudet vapaa-ajan liikuntaan, urheiluun ja muihin tapahtumiin. Vuosittain kauppakeskuksessa järjestetään yli 150 erilaista tapahtumaa. Uudistusten jälkeen tapahtumat nostetaan entistäkin merkittävämpään rooliin.

– Monipuoliset ostosmahdollisuudet ovat tärkeitä myös tulevaisuudessa, mutta kauppakeskusten menestykseen ne eivät yksin enää riitä. Ideapark haluaa olla aidosti hybridikauppakeskus, jossa arjen ostosten lisäksi voi monipuolisesti liikkua ja nauttia vapaa-ajasta, kertoo Lempäälän Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola.

Kesän aikana täysin uudistuva 3200 neliömetrin laajuinen tapahtuma-areena mahdollistaa monipuolisesti erilaisten urheilu-ja kulttuuritapahtumien sekä näyttelyiden ja messujen järjestämisen. Tapahtuma-areenalla on 1 200 istumapaikkaa, ja katsomossa toteutetaan uusia ratkaisuja katsojien erilaisiin toiveisiin. Katsoja voi vain keskittyä seuraamaan areenan tapahtumia ja halutessaan nauttia samalla tarjoiluista. Konsertteihin voidaan ottaa jopa 2 000 katsojaa.

– Visuaalisesti tapahtumista tulee ainutlaatuisia mm. videoratkaisujen ja muun show-tekniikan ansiosta. Digitaalisuuden tarjoamat mahdollisuudet hyödynnetään tuomalla yleisölle ajantasaista dataa ja osallistamalla heitä. Näin syntyy aivan uudenlaisia tapahtumakokemuksia.

– Tapahtumavieras voi yhdistää tapahtumakäyntiinsä Ideaparkin ravintoloiden, kahviloiden, 150 liikkeen lisäksi muita Ideaparkin vapaa-ajan palveluita. Tämä tuo uusia mahdollisuuksia esimerkiksi yritysten tyky-toimintaan, kertoo Vainiola.

 

Uuden ajan tapahtuma-areena mahdollistaa myös salibandyseuran Tampereen Classicin muuton syksyllä Ideaparkiin.

– Meidän selkeä lähtökohtamme on tarjota paras salibandykokemus ja Suomen paras palloilukokemus niin elämyksellisesti kuin myös urheilullisesti, kertoo Classicin toiminnanjohtaja Pasi Peltola.

– Voi olla, että olemme maailman ensimmäinen sisäpalloilun pääsarjaseura, jonka koko toiminta on osa kauppakeskusta ja se tarjoaa täysin uudenlaisen ympäristön seuran toiminnalle, jatkaa Peltola.

Salibandy on vahvasti esillä Ideaparkissa, sillä kauppakeskuksessa sijaitsee myös maailman ainoa Salibandymuseo.

 

Palloilu, kamppailu-urheilu ja tanssi muodostavat Ideaparkissa liikuntapalveluiden rungon. Tapahtuma-areenan lisäksi Ideaparkin piha-alueelle valmistuu ensi kesäksi kaksi tenniskenttää sekä padel- ja beach volley -kenttiä. Ne monipuolistavat entisestään liikkumisen lajivalikoimaa. Uudistusten jälkeen Ideaparkissa voi harrastaa yli 50 liikuntalajia.

– Ideapark on aivan poikkeuksellinen tapahtumapaikka. Se soveltuu arkiliikkumiseen ja samalla se haastaa tapahtumajärjestäjät ideoimaan uusia tapahtumia. Monipuoliset tilat ja keskeinen sijainti soveltuvat urheilun arvokisoihin, innovatiivisiin lajiesittelyihin sekä aivan uusien toteutusten näyttämöksi.

 

Ideapark avaa alustavan suunnitelman mukaan vuonna 2023 maan alle rakennettavan Hiihtopuiston samassa aikataulussa uimahalli/kylpylän kanssa.

– Leudot talvet tekevät hiihtämisestä Etelä-S uomessa haastavaa. Suomessa on kuusi hiihtoputkea, muttaensimmäisen kerran se tuodaan keskelle kauppakeskuksen ihmisvirtoja. Ladun pituus tulee olemaan 1,2 kilometriä ja se soveltuu niin hiihdon harrastajalle kuin myös kilpaurheiluun, kuvailee Vainiola.

Uimahalli-kylpylä tullaan toteuttamaan yhteistyössä Lempäälän kunnan kanssa.

– Se tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet vesiliikuntaan. Hiihtopuiston ja uimahalli/kylpylän edellyttämät maankaivuutyöt on jo toteutettu.

Hiihtopuisto ja uimahalli/kylpylä monipuolistavat entisestään liikunnan mahdollisuuksia ja tekevät Ideaparkista yhä kiinnostavamman.

– Jo nyt Ideaparkissa asioi yli seitsemän miljoonaa asiakasta vuosittain. Määrä koostuu 1,2 miljoonasta eri ihmisestä ja heistä 750 000 tulee Pirkanmaan ulkopuolelta. Keskimäärin kävijä viettää Ideaparkissa aikaa 3,5 tuntia. Sijainti Etelä-Suomen suurten kaupunkien läheisyydessä tekee meistä helposti lähestyttävän vierailukohteen.

– Jatkossa haluamme olla tunnettu monipuolisena koko perheen ostospaikkana ja Suomen kiinnostavimpana vapaa-ajanviettokohteena, joka vetää puoleensa yhä suurempia kävijämääriä ja innostaa viettämään yhä enemmän aikaa sekä nauttimaan monipuolisista palveluista, visioi Vainiola.