Saimme uuden Lempäälä-talon, paraniko palvelu?

Kuntalaisena minulla oli paljon odotuksia Lempäälä-talon suhteen. Olin katsonut kunnan lähettämän avajaisvideon ja uutisissakin siitä on ollut runsaasti etukäteistietoja. Uudet ja modernit tilat täytyi katsastaa, kun kohta vuodenvaihteen jälkeen tulikin asiaa. Asiakasparkkipaikkojen puuttumista ihmettelin, mutta sitten tuli mieleeni, että parkkihalli on varmaan vielä hieman kesken.

No niin, alakerran ovesta sisään ja palveltavaksi. Aulaemäntä otti ystävällisesti vastaan ja kysyi asiaani. Ajattelin, että saisin virkamiehen keskustelemaan kanssani alakerran miellyttävissä tuoleissa. Ensimmäinen pettymys oli, että mittausinsinöörille olisi pitänyt varata aika. Toki emäntä soitti hänelle ja sain hetken päästä häneltä soiton takaisin. Asiakin selvisi, mutta uusille tuoleille en vielä päässyt.

En ollut aivan ensi kertaa käymässä kunnantalossa. Vuosien mittaan olen käynyt vanhassa kunnantalossa kymmeniä kertoja. Ja asiani on aina otettu vakavasti ja siihen saatu selvyys. Tuskin koskaan aikaa on mennyt 15 minuuttia enempää, vaikka on puhuttu ehkä jostakin muustakin kuin varsinaisesta asiasta.

Siis uudessa talossa on uudet tavat. Virkamiehille on varattava aika ja heidän huoneidensa ovelle ei voi kävellä. Tämä on varmaan tehokasta kunnan kannalta, mutta jääkö kuntalainen eli asiakas ilman palvelua, jos ei ole huomannut varata aikaa? Jos olet sopinut ajan, silloin virkamies tulee alas ottamaan asiakkaan vastaan. Näin on kyllä tapa myös kaikissa isoissa firmoissa.

Seuraavalla viikolla tuli taas asiaa Lempäälä-talolle. Kantapään kautta menee  oppi joskus hyvinkin perille. Siis sähköpostilla varaamaan aikaa kaavoituspäällikölle. Vastaavaa asiaa olen hoitanut jo useamman kerran aikaisemminkin, joten ajattelin saavani vastauksen asiaani vartissa. Sähköpostiini vastattiin parin tunnin kuluessa, mutta asia oli siirretty toiselle käsittelijälle. Tämäkään ei ollut mitään tavatonta, mutta vastausta kysymykseeni häneltä en saanut. Vain kehotuksen käyttää lupapiste.fi -palveluita. Koska kysymys ei ollut rakennusluvasta, tämä tuntui oudolta. Lopulta minullekin selvisi, että lupapiste.fi -palvelun kautta voidaan esittää myös kysymyksiä.

Siispä kopioin kysymykseni lupapiste.fi -palveluun. Vastausta ei ole tullut, vaikka olen odottanut jo lähes viikon. Kuntalaisen kannalta jotenkin mieleen on tullut ajatus, että ennen oli paremmin.

 

Timo Syväjärvi

Kuokkala-Kuljun osakaskunta, pj
kuntavaaliehdokas kokoomus (sit.)

 

Lue myös:

Puisto, tori ja kirjasto saivat kehut tulevilta käyttäjiltä – Moni haluaisi jo päästä kurkkaamaan Lempäälä-taloon