Lempäälän-Vesilahden Sanomissa (LVS 24.3.2021) on haastateltu ELY-keskuksen liikenne- ja infrayksikön päällikkö Tero Haarajärveä. Hänen mukaansa maakuntakaavaa tulisi muuttaa mikäli Puskiaisten oikaisusta halutaan luopua. No muutetaan sitä sitten! Eihän mikään kaava ole kiveen hakattu, sitä voidaan muuttaa muutostarpeen ilmaantuessa. Metsän merkitys virkistysalueena on viime vuosina ja varsinkin nyt korostunut merkittävästi. Arviot liikennemäärien lisääntymisestä on tehty useita vuosia sitten ja näihin arvioihin on suhtauduttava varsin kriittisesti. Ensinnäkin mm. joukkoliikenteen kasvu, etätyön lisääntyminen, väestössä tapahtuvat muutokset tulisi ottaa ajankohtaisemmin huomioon. Kuten aikaisemmissa mielipidekirjoituksissakin on esitetty, niin on muitakin keinoja parantaa Tampereen kaupunkiseudun liikenteen välityskykyä. Kannattaako muutamien ajominuuttien vuoksi uhrata valtava määrä luontoa?
Kustannusarvioksi on v. 2015 arvioitu 110 miljoonaa euroa. Mikäli aikonaan tämä hanke toteutetaan, niin todennnäköisesti tuolloin kustannusarvio on selvästi suurempi.
Haarajärven mukaan ympäristövaikutusten arviointiraportti tulee nähtäville kevään aikana ja sitä on kaksi kuukautta aikaa kommentoida ja kuntalaiset voivat yhä vaikuttaa hankkeeseen.
Kuitenkin Haarajärven kommenteista paistaa läpi, että Puskiaisten oikaisu on jo päätetty kabineteissa. Tulee jälleen kerran vaikutelma siitä, että kuntalaisia kyllä viran puolesta kuullaan, mutta ei kuunnella. On selvää, että suurista hankkeista ei voi luopua muutaman mielipiteen perusteella, mutta esimerkiksi ns. Puskiaisten adressissa on jo yli kolme tuhtatta nimeä Puskiaisten oikaisua vastustamassa. Lisäksi varmaan muitakin, jotka eivät (vielä) ole adressia allekirjoittaneet. Tällaisen määrän ollessa kyseessä kannattaisi viranomaisten ja kuntapäättäjien olla erityisen herkällä korvalla.
Haarajärven mukaan merkittäviä luontokohteita alueelta ei ole löytynyt ja alue on aika tavallista metsää. Kuitenkin Puskiaisten oikaisu tuhoaisi arvokkaan ekologisen käytävän, pirstoisi yhtenäisen metsäalueen ja merkittävän virkistysalueen vaikuttaen haittaavasti ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Yhtenäisen metsäalueen pirstominen ei voi myöskään olla vaikuttamatta luonnonoloihin, eläimiin ja kasvistoon. Maakuntakaavassa on myös aluevaraus rautatielinjaukselle ja järjestelyratapihalle. Tämän toteutuminen olisi lopullinen niitti tälle metsäalueelle. Metsäluonnolla on kuitenkin myös itseisarvo. Taloudelliset intressit eivät saa jatkuvasti painaa vaakakupissa ekologisia arvoja enemmän.
Kaavoituksellakin on moraalinen ja eettinen vastuu säilyttää myös tuleville sukupolville mahdollisuus kokea oikeaa luontoa.
Kuka kuntapäättäjä on valmis ajamaan asiaa maakuntakaavan muuttamiseksi, jos se on ainoa mahdollisuus luopua Puskiaisten oikaisusta? Minun ääneni hän tulee saamaan kuntavaaleissa, ehkä Sinunkin arvoisa lukija!
Esa Halonen
Lue myös:
Kannattaako Puskiaisten oikaisun ja muutamien ajominuuttien tähden uhrata valtava määrä luontoa?