Lempääläistä rallimeininkiä kesäyössä

Yöllinen mopoilu herättää tunteita.

Koskahan pitäjän oma lehti tekee juttua kesän öisistä ympäriajoista Lempäälästä. Yöllinen hulabaloo alkoi taas perinteisesti vapulta, eikä loppua näy vaikka bensa kuinka kallistuisi.

Kello on nyt 01.52 ja meininki on vauhdikasta ja äänekästä. Ei mitään pikkupoikien mopoajelua vaan kunnon räiskettä ja kilpa-ajo meininkiä koko Tampereentien leveydeltä.

Koska nukun huonosti muutoinkin, niin jo toista kesää olen aikani kuluksi seuraillut poikien rallitouhua ja yrittänyt kovin miettiä tämän jokakesäisen yösykkeen tarkoitusta ja syitä syviä. Yöllisellä kaahailulla on selvästi suunnitelma ja tarkka työjako suljettuine viestintäkanavineen.

Tärkein asia lienee kova vauhti ja pyöristä lähtevä mahdollisimman kova ääni, jota tehostetaan vielä kaikin mahdollisin konstein ajon aikana, jotka sinänäsä ovat minulle täysin tuntemattomia. Todennäköisesti reitti suunnitellaan ja ajovuoroja jaetaan. Ajoaika alkaa klo 24 jälkeen jatkuen joskus jopa 04 asti. Ajoreitti on pitkä, jotta Tampereentielle ei tulla kovin usein, mikä lisäisi poliisin haaviin joutumista.
No, heitä ei täällä juuri tapaa. Yrittelivät viime kesänä rauhoitella tilannetta jopa Säijässä asti, mutta tänä kesänä poliisi lienee luopunut toivosta.

Viime kesänä pyörät olivat lähinä viriteltyjä mopoja tai kevytmoottoripyöriä, mutta tänä kesänä ovat mukaan tulleet kaikki muutkin nuorison käyttämät ajoneuvot, myös muutama auto. Parina yönä kuten tänä yönäkin on mukana ollut myös oikeita moottoripyöriä. Tunnistan ne jo äänestä, niitä kun ei voi oikein viritellä jos aikoo ajella muulloinkin, joten niistä lähtevä pärinä on matala ja maltillinen.

Entäs nämä kuskit sitten? Todennäköisesti yläasteikäisiä, mutta ei vielä työelämässä olevia. Päättelen siksi kun jaksavat yöt päristellä mopojaan, niin ei kyllä jaksa aamulla töihin mennä. Niin pitikin sanomani, ettei tämä ole meidän asukkaiden vain viikonloppuöiden ratto, vaan joka ainoa yö kun kello on lyönyt 00.

Joskus tulee mieleen, etteikö poikien vanhemmat tähän menoon millään tavalla puutu? Pitäähän heidän tietää kun mukula ei vielä yöllä kolmen aikaan arkenakaan ole sängyssä. Ei kait isät ole mukana touhussa vähintäin kukkaronsa kanssa polttoainetta hankkimassa?

Selvennykseksi pitää sanoa, että en minä tämän yöllisen rallin vuoksi öitäni valvo ja touhua kuudennesta kerroksesta seuraa, mutta asia on alkanut pysyvyytensä ja yhä kasvavan pyörämäärän vuoksi kiinnostaa ja siksi olen alkanutkin syvällisemmin paneutua sanoisinko aikamoiseen ongelmaan. Varsinkin niille, jotka lämpiminä kesäöinä haluaisivat nukkua ikkuna auki (esteetön kuuluvuus toki myös ikkunan kiinni ollessa). Aivan varmasti tämä reisa on yleisessä tiedossa ympäri pitäjää, mutta ihmeen vähän siitä uskalletaan puhua. Jotkut isät jopa fasessa puolustelevat: ”antaa poikien olla poikia.”

Juu, olkoon vaan, mutta laki koskee kaikkia; myös näitä yöllisiä mellastajia. Ylinopeutta vallan mahdottomasti, desibelirajat menevät rikki mennen tullen, eikä kolme rinnan keuliminen ole varmaan sallittua.

Palaan vielä tuohon suunnitelmallisuuteen. Koko yön baletti menee suurinpiirtein samoin nuotein. Esimerkiksi kirjoittaessani tätä, on Tampereentien hurjastelusessio jo hiljentymään päin, Vaikka tunti sitten meno oli kuin pahimpaa ruuhka-aikaan lisätttynä paukkeella ja rytinällä. Ajelun kiihkein hetki on lyhyt tai sitten se siirtyy silmieni ulottumattomiin (tai bensat on poltettu). Tämä varmaan juuri siksi, että poliisit eivät ehdi paikalle.

Ajajilla on oikea ajovarusrus, siitä ei moitteen sijaa samoin ajovälit riittävät lukuunottamatta sitä rinnakkain ajelua. Selvää kilpa-ajoakin tapahtuu, mutta olen havainnut kilpailua edeltävän jonkilaisen ”tarkastus ajoneuvon” tsekkaamassa onko
baana vapaa.

Niin paljon ei asia kiehdo, että olisin laittanut vaatteet päälle ja mennyt kadun varteen kuvaan ja äänittämään, mutta voisipa tästä tutkiva journalisti saada jutunjuurta aikaiseksi niiden kukkapeltojuttujen lisäksi. Yökävelyä pitäisi vain harrastaa Tampereentiellä 00-02 välillä. Viikonloput ovat tuottoisempia kun kaikki kaaharit ovat ehtineet mukaan.

Lopuksi haaste kaaharipojille: ”Menkääs tekeen toi Hämeenkadulle!” Siellä kun nyt on tilaa kun autoilu on siellä kieletty.

Riitta Halme
Sähkötie 4