Pienten koululaisten koulumatka voi olla varsin vaarallinen. Vaaratilanteita aiheutuu etenkin kulkureiteillä, jotka kulkevat vilkkaasti liikennöidyillä teillä, eikä kevyen liikenteen väyliä ole. Vesilahti esimerkiksi lisäsi vaaralliseksi luokiteltuja kouluteitä sekä Narvassa Vesilahdentien varrella, että Valkkistentiellä. Näillä koululaiset joutuvat kulkemaan autoliikenteen seassa. Aiemmat vaarallisen koulutien luokitukset säilyivät kolmella tieosuudella.
Lempäälässä usein huolta on herättänyt Säijän koulun koululaisten kulku pitkin vilkasta Pirkkalantietä. Tiellä kulkee runsaasti myös raskasta liikennettä. Etenkin pienille koululaisille rekkarallin kanssa sukkulointi tuntuu syystäkin vaaralliselta. Se on sitä.
Koulutien turvaamiseen tulee tehdä kaikki mahdollinen. Kevyen liikenteen väylien taaja verkosto paitsi lisää turvallisuutta, myös edistää liikkumista polkupyörin ja siten liikunnallista elämäntapaa. Hyviä syitä molemmat käydä jatkuvaa keskustelua ely-keskuksen kanssa, miten valtion hallinnoimien teiden varsille pyörätieverkosto täydentyisi. Myös kuntien omaa rahallista satsausta tarvitaan.
Kaikkia riskejä ei ratkota kevyen liikenteen väyliä rakentamalla tai ylipäätään rahalla. Liikenteen suurin riski lapsillemme on autoilijoiden piittaamattomuus. Lapsille tulee luonnollisesti opettaa turvallisen liikkumisen säännöt alkaen suojateiden ja polkupyöräkypärien käytöstä. Ratkaisevaa on kuitenkin meidän aikuisten liikennekäyttäytyminen. Millaista esimerkkiä näytämme ja otammeko todella huomioon riskit, joita pieni lapsi kulkiessaan edustaa?
Autoilijoiden liikennekäyttäytyminen koulut ohittavilla teillä ei anna tästä mairittelevaa kuvaa. Matalat nopeusrajoitukset ovat koulujen ja päiväkotien läheisyydessä hyvästä syystä.
Lapsi liikenteessä on paljon käytetyn sanonnan mukaan elävä varoitusmerkki. Pidetään huolta, että varoitusmerkit pysyvät elävinä.