Perinteisen vihkimyskäytännön puolesta

Lempäälässä on virinnyt keskustelu kirkkoneuvoston äänestyspäätöksen ympärillä, puolesta ja vastaan. Saman asian ympärillä kipuillaan koko kristikunnassa. Asian ytimessä on mielestäni valinta, miten paljon Raamatun tekstiä voidaan tulkita. Ja toisaalta, onko Raamatun takana Jumala, kaikkivaltias vai ihmisen kokemus Jumalasta.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yleisesti käyttämässä apostolisessa uskontunnustuksessa sanotaan kaksi kertaa uskottavan kaikkivaltiaaseen Jumalaan. Minun käsitykseni kaikkivaltiudesta pitää sisällään päätelmän, että kaikki mitä maailmankaikkeudessa tapahtuu on vähintään Jumalan sallimaa tai jopa hänen
tahtonsa mukaista.

Raamatussa sanotaan myös, ettei Jumala voi valehdella, ”sillä omaa olemustaan hän ei saata kieltää”. Johtaisiko ääretön Rakkaus oppilaitaan harhaan päästämällä Pyhään Kirjaansa epätosia lausuntoja?

Ihmiskunnan historiassa tapahtuu sekä hyvää, myös Jumalan silmissä, että huonoa kehitystä. Yleinen ihmisarvo on tänä päivänä aivan eri tasolla kuin esimerkiksi vielä reilut sata vuotta sitten Euroopassakin.

Siitäkin saamme osaltaan kiittää kristillistä ihmiskäsitystä, vaikka hurskaina pidetyt henkilöt ovat siinäkin olleet vastahankaan. Henkinen ja psyykkinen pahoinvointi on kuitenkin lisääntynyt merkittävästi aineellisen elintason noususta huolimatta.

Yleinen massiivinen manipulaatio lähes kaikilla elämän alueilla, erityisesti viihdemaailmassa, on saanut ihmisten mielet kääntymään sellaiseen ihmiskäsitykseen, että kaikki on niin sanotusti normaalia, eikä kenenkään kokemusta omasta seksuaalisuudesta saa tehdä kyseenalaiseksi tai kokemuksen taustaa tai alkuperää saa edes yrittää selvittää.

Totuuden selvittäminen on Raamatun mukaan kuitenkin kristityn velvollisuus koska totuus on yksi Jumalan määritelmistä. Kyseessä ei ole mihinkään ihmisryhmään kohdistuvasta fobiasta vaan rakkaudesta totuuteen.

Koko syntiinlankeemuksen juuri on käärmeen kysymyksessä: ”Onko Jumala todella sanonut …?” Uudessa Testamentissa on tässä keskustelussa hylätty Paavalin julistus synnistä. Olisiko Paavalin väittämistä pidettävä kansanäänestys ja poistettava Raamatusta vähemmistöön jääneiden käsitykset. Vaikka on todennäköistä, että tulevaisuudessa kirkot avataan kaikenlaisiin vihkimisiin, pidän kristityn velvollisuutena vastustaa sellaista toimintaa, jota Raamattu pitää Jumalan tahdon vastaisena.

 

Jouko Rautkivi

seurakuntalainen

Lempäälä