Ryhmäkoolla on merkitystä! – Lempäälässä on liian suuria luokkia

Opetusympäristössä keskeisin vaikuttaja on ryhmän koko. Ryhmäkoon ollessa sopiva oppilas saa paremmin opiskelurauhan. Opettajalla on enemmän aikaa kasvattaa ja ohjata oppilasta. Hallittavissa olevassa opetusryhmässä on oppilaan hyvä kehittää omaa oppimistansa.

Oppiminen on helpompaa, kun yksilöllisen tuen saaminen on mahdollista, opetustilanteissa ehditään tukea yhteisesti ja oppilaat tulevat opettajalle henkilökohtaisella tasolla tutuksi. Tukea tarvitsevat oppilaat saavat tarvittaessa opettajan hyvin yksilöllistä ja seikkaperäistä ohjausta. Sopivassa ryhmässä etuina ovat selkeästi ennaltaehkäisevä vaikutus levottomuuteen ja oppimisen haasteiden pienemiseen.

Lempäälä on valittu lapsiystävälliseksi kunnaksi ja toiminnassa tämä tulisi aina muistaa. Lapsiystävällisyys tarkoittaa koulumaailmassa sopivaa opiskeluympäristöä, riittävää määrää opettajia, sopivia opetusmateriaaleja sekä hyvää opiskelurauhaa.

Kouluissa on hyvä olla myös ohjaavaa henkilökuntaa, joka tukee opettajan kanssa yhteistyössä oppilaan yksilöllisiä opetusratkaisuja. Lapsiystävällisyyden tunnustaminen kunnalla merkitsee mainetta ja kunniaa, sitä myös perheet arvostavat.

Kunnassamme on siis siihen panostettava ja pidettävä huoli, että koulujen ryhmäkoot pysyvät tarpeeksi alhaisina. Ryhmäkoosta on lausuttu suosituksia valtakunnan tasolla ja Lempäälän päättäjien toimesta. Niistä olisi pidettävä kiinni. Huoltajien on myös vaadittava asiaan parannusta, kun huomataan liian iso ryhmä.

Lempäälässä on Pirkanmaan alueen seutuvertailun (vuosina 2022–2023) mukaan seutumme suurimmat luokkien ryhmäkoot. Erityistä huolta aiheuttaa 3.–9.luokkien ryhmäkoko, jotka ovat keskimäärin suurimmat koko Pirkanmaalla. Lempäälän yläkouluihin on esimerkiksi tulossa uusille seiskaluokille 24–26 oppilaan luokkia. Näissä luokissa on mahdollisesti mukana myös erityistä tukea tarvitsevia oppilaita.

Kasvatus- ja opetuslautakunta on päättänyt ja ohjeistanut, että kouluissa tulisi noudattaa sopivia ryhmäkokoja. Liian suuret ryhmäkoot näkyvät jo Lempäälän koulujen toiminnassa. Oppilaissa on enemmissä määrin häiriökäyttäytymistä, turhautuneisuutta (ei saa opettajan ohjausta tunneilla) ja yleistä levottomuutta.

Opiskelutilasta loppuu ilma. Tuoksujen sekamelska on kirjava. Opiskelurauha kärsii. Tuen tarvitsijoiden kasvava määrä myös isoissa ryhmissä vie opettajan ajan. Opettamisen aika kutistuu. Oppilaiden oppimisen taso laskee. Oppimiseen ei ole mahdollista keskittyä syvällisesti. Opetus jää perustasolle. Tapahtumaketju on kestämätön.

Lempäälässä on saatava opetusryhmien koko alemmaksi, jotta lastemme mahdollisuudet opiskeluun paranevat. Yhdessä suunnitellen ja arvostaen kohti lapsiystävällistä ryhmäkokoa!

Risto Härkönen

Lempäälän OAJ:n paikallisyhdistyksen puheenjohtaja