Heittäydyin juttusille selvästi pitkää matkaa pyöräilevän kanssa Neste Mantunkulmalla ja kyselin kokemuksiaan asiasta. Tällä polkijalla oli tuhansien kilometrien perspektiivi maantiepyöräilyyn jo tältä kesältä. Hän oli parhaillaan matkalla Turusta Lempäälän kautta jonnekin Kuopion suuntaan. Mies kehui, että ehkä yhdeksän autoilijaa kymmenestä väistää riittävän kaukaa. Kauniisti sanottu, mutta se kymmenes liki ohittava saa sappeni kiehumaan.
Liikenneturva kampanjoi saman asian puolesta. Polkupyöräilijöiden turvallisuudesta ollaan huolissaan. Auton korin suojissa ohitus ei tunnu niin pelottavalta kuin kaksipyöräisen päällä. Ohitustilanteeseen tulee varata aikaa. Jos tiellä on vastaantulijoita, eikä pyöräilijää ole mahdollista väistää vastaantulevien kaistalle, on vähintäänkin vauhdin hiljentäminen välttämätöntä. Kahdeksaakymppiä ohittava auto hipomisetäisyydeltä on todellinen riski.
On hyvä, että suunnitelmat Vesilahdentien kevyen liikenteen väylän jatkamiseksi Vesilahteen saakka on olemassa. Ne vaan pitäisi nopeutetusti saada toteutettua. Kuntien painostusta tarvitaan, jotta väylä vihdoin saataisiin aikaiseksi. Hankkeelle tulisi saada valtiolta rahoitusta, sillä Vesilahdentie on ely-keskuksen hallinnoima. Toki kunnat voisivat siihen osallistua. Sen verran tärkeä väylä kuntakeskukset yhdistävä kevyen liikenteen väylä on.
Kunnes kevyen liikenteen väylä saadaan aikaiseksi, otetaan kaikki liikkujat toisemme huomioon. Pätee kaikille tieosuuksille.