Ensinnäkin on syytä pohtia, miksi tällainen pilotti ylipäätään on tarpeen. Viime vuosien aikana olemme nähneet huolestuttavan trendin, jossa paikallisia sote-asemia on lakkautettu ja palvelut keskitetty suuriin yksiköihin kaupunkien keskustoihin. Tämä keskittäminen on johtanut siihen, että erityisesti maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla asuvat ovat jääneet heikompaan asemaan. Nyt tarjottavat liikkuvat palvelut näyttävät enemmänkin olevan paikkaamassa tätä ongelmaa kuin tarjoamassa pysyvää ratkaisua.
Pilotti voi myös toimia vaarallisena ennakkotapauksena, joka oikeuttaa palveluiden keskittämisen entisestään. Jos liikkuvia palveluita käytetään perusteena vähentää kiinteitä palvelupisteitä, jäävät monet asukkaat käytännössä ilman kunnollista terveydenhuoltoa. Tämä on erityisen huolestuttavaa, kun ajatellaan vanhenevaa väestöämme, jolla on yhä enemmän terveyteen liittyviä tarpeita.
Lisäksi on pohdittava, mikä on kuntien ja valtion vastuu palveluiden tarjoamisesta. Onko tarkoituksenmukaista sysätä osa peruspalveluista liikkuvien yksiköiden varaan, jotka saattavat olla käytössä vain harvoin ja joiden toiminta voi olla epävarmaa? Peruspalveluiden tulisi olla helposti saavutettavissa, ja niiden tulisi perustua pysyviin, vakaisiin rakenteisiin, ei kokeiluihin, joiden tulokset ovat epävarmoja.
Liikkuvat sote-palvelut eivät saa olla pysyvien, laadukkaiden peruspalveluiden korvike. Toivottavasti päätöksentekijät ymmärtävät tämän ja panostavat jatkossa ratkaisuihin, jotka todella tukevat kansalaisten hyvinvointia pitkällä tähtäimellä.
Esa Salminen
Sääksjärvi