Talvirengassesonki on pian täällä – jatkossa nastattomista talvirenkaista on löydyttävä 3PMSF-merkintä

Viisas autoilija virittäytyy tulevaan renkaanvaihtoon hyvissä ajoin. Tänä talvena autoilijoiden on syytä olla erityisen tarkkana, sillä M+S-merkittyjen renkaiden talvikäyttö muuttuu laittomaksi 1. joulukuuta eteenpäin. M+S tarkoittaa mud ja snow (mutaa ja lunta).

Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen.
Rengasvalmistajat ovat voineet lisätä M+S-merkinnän jopa hieman normaalia karkeammalla pintakuviolla olevaan kesärenkaaseen, ja merkintä ei ole siis ennenkään osoittanut varsinaista talvipitoa. 

Jatkossa talvirenkaista on löydyttävä 3PMSF-merkintä (three peak mountain snow flake), eli niin sanottu lumihiutale-vuoristomerkintä, jos niitä käytetään tieliikenteessä, tai niiden on oltava nastoitetut. Suomessa renkaiden kuntoa valvovat poliisin lisäksi katsastusviranomaiset. 

K-Auton tiedotteessa renkaista vastaava tuotepäällikkö Lasse Wirama vastaa viiteen rengasaiheiseen kysymykseen.

Kuinka paljon renkaiden kunto vaikuttaa ajamiseen? 

− Todella paljon. Kuljettajan jälkeen tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia on laadukas rengas, sillä auto koskettaa maata vain renkaidensa neljällä hieman postikorttia suuremmalla kohdalla.  Talvella tieliikennelain vaatima urasyvyys renkaalle on vähintään kolme millimetriä, mutta alle viiden millimetrin kulutuspinnalla renkaiden pidosta on hävinnyt jo merkittävä osa.  Vesiliirron riski maantienopeuksilla kasvaa selkeästi jo kulutuspinnan huvetessa neljän millin alapuolelle.  

Sääennusteissa näkyy jo lumihiutaleita osaan maata. Autoilijoille tämä tarkoittaa renkaanvaihtoa. Kuva: K-Auto

− Kaikista edullisimmat renkaat saattavat osoittautua jopa vaaralliseksi valinnaksi. Mikäli renkaan suorituskyky ei vastaa ajoneuvon vaatimuksia, myös muiden turvavarusteiden toiminta heikkenee ja hallittavuus ääritilanteessa voi muuttua vaarallisen huonoksi ja ennalta-arvaamattomaksi.

Milloin on aika ostaa uudet renkaat? 

− Urasyvyyttä pitää tarkkailla, mutta sitäkin tärkeämpi mittari on renkaan ikä. Vaikka urasyvyyttä vielä riittäisikin, alkaa kuusivuotias rengas olla jo käyttöikänsä päässä. Vanha kumi kovettuu, eikä rengas toimi enää ääritilanteissa turvallisesti. 

Kannattaako ajaa nastoilla vai kitkoilla? 

−Tämä on ikuisuuskysymys ja ennen kaikkea makuasia, johon ei liene oikeaa vastausta. Taajama-alueella kitkarenkaiden käytön yleistyminen toisi mahdollisuuden käyttää ”hiljaisempaa”, sileämpää asvalttia. Lisäksi melu- ja katupöly vähenisi, kun nastojen tietä kuluttava osuus pienenisi entisestään. Sähköautoilla kitkarenkaissa on selviä hyötyjä, kun auto on jo valmiiksi varsin hiljainen.

Rengaspaineiden merkityksestä aina muistutetaan, miksi? 

− Oikeat rengaspaineet näkyvät turvallisuudessa. Ilmanpaineet on hyvä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa. Tieto sopivista rengaspaineista löytyy ainakin auton käyttöohjeesta ja monessa autossa myös kuljettajan ovenkarmiin kiinnitetystä tarrasta.

Koska on tullut aika vaihtaa talvitassut alle?

− Vaihto tulee ajankohtaiseksi, kun yöt alkavat selvästi olla pakkasen puolella. Kitkarenkaat voi jo vaihtaa autoon, ja pian varmasti nastatkin. Lain mukaan nastarenkaiden käyttö on sallittua marraskuun alusta alkaen tai silloin, kun sää- tai keliolosuhteet niin edellyttävät. Aika renkaanvaihtoon kannattaa kuitenkin varata jo hyvissä ajoin, jotta välttää pahimman ruuhkapiikin.

Artikkelia korjattu, lisätty maininta, että 3PMSF-merkintä koskee nastattomia talvirenkaita, eli niin sanottuja kitkoja.