Jatkossa talvirenkaista on löydyttävä 3PMSF-merkintä (three peak mountain snow flake), eli niin sanottu lumihiutale-vuoristomerkintä, jos niitä käytetään tieliikenteessä, tai niiden on oltava nastoitetut. Suomessa renkaiden kuntoa valvovat poliisin lisäksi katsastusviranomaiset.
K-Auton tiedotteessa renkaista vastaava tuotepäällikkö Lasse Wirama vastaa viiteen rengasaiheiseen kysymykseen.
− Todella paljon. Kuljettajan jälkeen tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia on laadukas rengas, sillä auto koskettaa maata vain renkaidensa neljällä hieman postikorttia suuremmalla kohdalla. Talvella tieliikennelain vaatima urasyvyys renkaalle on vähintään kolme millimetriä, mutta alle viiden millimetrin kulutuspinnalla renkaiden pidosta on hävinnyt jo merkittävä osa. Vesiliirron riski maantienopeuksilla kasvaa selkeästi jo kulutuspinnan huvetessa neljän millin alapuolelle.
− Kaikista edullisimmat renkaat saattavat osoittautua jopa vaaralliseksi valinnaksi. Mikäli renkaan suorituskyky ei vastaa ajoneuvon vaatimuksia, myös muiden turvavarusteiden toiminta heikkenee ja hallittavuus ääritilanteessa voi muuttua vaarallisen huonoksi ja ennalta-arvaamattomaksi.
− Urasyvyyttä pitää tarkkailla, mutta sitäkin tärkeämpi mittari on renkaan ikä. Vaikka urasyvyyttä vielä riittäisikin, alkaa kuusivuotias rengas olla jo käyttöikänsä päässä. Vanha kumi kovettuu, eikä rengas toimi enää ääritilanteissa turvallisesti.
−Tämä on ikuisuuskysymys ja ennen kaikkea makuasia, johon ei liene oikeaa vastausta. Taajama-alueella kitkarenkaiden käytön yleistyminen toisi mahdollisuuden käyttää ”hiljaisempaa”, sileämpää asvalttia. Lisäksi melu- ja katupöly vähenisi, kun nastojen tietä kuluttava osuus pienenisi entisestään. Sähköautoilla kitkarenkaissa on selviä hyötyjä, kun auto on jo valmiiksi varsin hiljainen.
− Oikeat rengaspaineet näkyvät turvallisuudessa. Ilmanpaineet on hyvä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa. Tieto sopivista rengaspaineista löytyy ainakin auton käyttöohjeesta ja monessa autossa myös kuljettajan ovenkarmiin kiinnitetystä tarrasta.
− Vaihto tulee ajankohtaiseksi, kun yöt alkavat selvästi olla pakkasen puolella. Kitkarenkaat voi jo vaihtaa autoon, ja pian varmasti nastatkin. Lain mukaan nastarenkaiden käyttö on sallittua marraskuun alusta alkaen tai silloin, kun sää- tai keliolosuhteet niin edellyttävät. Aika renkaanvaihtoon kannattaa kuitenkin varata jo hyvissä ajoin, jotta välttää pahimman ruuhkapiikin.
Artikkelia korjattu, lisätty maininta, että 3PMSF-merkintä koskee nastattomia talvirenkaita, eli niin sanottuja kitkoja.