Mediakenttä on elänyt internetaikakaudella ennennäkemätöntä murrosta. Internetin leviäminen oli tiedonvälitykselle vastaavanlainen taite kuin painokoneen keksiminen. Sittemmin painotuotteet jalostuivat sanomalehdiksi. Internet on loistava keksintö, joka on mullistanut nopean tiedon siirtämisen.
Mediaa tai sen roolia tarkistetun tiedon välittäjänä se ei ole poistanut tai korvannut. Melkeinpä päin vastoin, kun internetissä ja sen sosiaalisen median kanavissa tietoa tai tiedonomaista sisältöä voidaan jakaa lähes rajattomasti, vastaanottajilta vaaditaan aivan uudenlaista medialukutaitoa.
Meille median tekijöille internetin aikakausi on merkinnyt aivan uudenlaista haastetta. Journalistin ohjeisiin sitoutuneen median tärkein arvo on luotettavuus. Suurin haastajamme ei ole kanssamme kilpailevat mediat vaan yksinkertaisesti väärä tieto ja sen tahallinen levittäminen.
Luotettaviin lähteisiin perustuva uutisointi tuntuu ehkä laimeammalta kuin varmistamattomiin huhuihin perustuva sosiaalisen median tiedonvälitysä. Toki usein sosiaalinen media ehtii uutisapajille nopeasti, kun julkaisukynnys ilman faktojen tarkistamista on matalalla. Siksi etenkin nyt vastuullisella uutismedialla on pidettävä huoli luotettavuuden brändistään.
Toiseksi tärkein yleissivistävä media oli televisio, tosin ero oli suuri. Television kanssa 52 prosenttisesti yleissivistyksen kannalta tärkeäksi mediaksi nousi Google.
Ehkä yllättävääkin on, että mitä nuorempia vastaajat olivat, sitä tärkeämpinä he pitivät sanomalehtien ylivoimaa yleissivistyksen kannalta. Toisaalta huolestuttavaa tutkimuksessa oli, että peräti 78 prosenttia vastanneista oli huolissaan suomalaisten sivistystasosta. Vuodessa huolestuneiden osuus oli kasvanut kolme prosenttiyksikköä.
Paikallislehti pääsee lähemmäksi kohdeyleisöään kuin mikään muu media. Siitä pidämme kiinni jatkossakin, niin printissä kuin nettialustallakin. Joko sinulla on älypuhelimessasi LVS:n uutissovellus?