
Kuluva talvi on ollut vähäluminen ja varsinkin Suomen eteläosissa, joissa autoja on paljon, ovat tiet olleet paljaina. Sen vuoksi myös kiveniskemiä on sattunut paljon. Oman lisänsä lasivahinkoihin tuovat myös Suomen huonokuntoinen tieverkosto.
Mikäli tuulilasiin tulee ajon aikana särö, kannattaa osumakohta suojata lasilaastarilla tai teipillä ja korjauttaa mahdollisimman nopeasti, jotta lasinvaihdolta voitaisiin välttyä. Teippi estää lian ja kosteuden tunkeutumisen lasin sisälle ja helpottaa siten vaurion korjaamista.
– Viime vuosina lasivahingot ovat kasvaneet yhdeksi yleisimmistä autovakuutuksesta korvattavista vahingoista, tiedottaa palvelupäällikkö Panu Stromberger Fenniasta.
Moni autoilija siirtää kiveniskemien korjaamisen myöhemmäksi tai unohtaa tarkistaa auton tuulilasia niiden varalta.
– Moni saattaa ajatella, että pienen iskemän ehtii korjata myöhemminkin. Mutta viivyttely voi pahentaa vikaa, ja toisinaan jopa häiritä auton järjestelmiä. Yhä suuremmassa osassa autoja on kameroita tai sensoreita tuulilasiin kiinnitettynä, Stromberger muistuttaa.
Nopea korjaus voi tulla myös autoilijalle edullisemmaksi: tuulilasin paikkaus onnistuu nopeasti odottaessa eikä vie lasivakuutuksesta omavastuuta. Viivyttely voi puolestaan johtaa siihen, että kiveniskemä leviää, jolloin lasi täytyy paikkaamisen sijaan vaihtaa. Se taas maksaa lasivakuutuksen omavastuun verran, ja tuulilasin vaihto voi kestää koko päivän.