Arkiaamuna Lempäälästä matkaa satoja matkustajia Tampereen ja Helsingin suuntaan junalla. Kun pysähtyviä junavuoroja Lempäälässä muutama vuosi sitten lisättiin, lisääntyi junan käyttäjien määrä huimasti.
Mikäli saamme uuden raideparin Helsingin ja Tampereen välille ja alle tunnin junan kaupunkien välille, tapahtuu todellinen läpimurto. Yhä useampi jättäisi auton kotiin, mikäli juna pysähtyisi useammin ja perille pääsisi nopeammin.
Liikenteen sujuvuudella on valtava merkitys niin ihmisten kuin elinkeinoelämän arkeen. Jo nyt Helsingin ja Tampereen välillä kulkee matkustajia neljä kertaa enemmän kuin toiseksi vilkkaammalla ratareitillä. On arvioitu, että raideliikenteen matkustajamäärä voisi jopa tuplaantua vuoteen 2030 mennessä.
Vaikutukset eivät rajoittuisi vain helpompaan liikkumiseen ja parempaan saavutettavuuteen. Pääkaupungin ja Pirkanmaan työ- ja asuntomarkkinat yhdistyisivät. Pendelöinti kahden Suomen suurimmat kasvukeskuksen välillä tulisi luonnolliseksi.
Lempäälä varustautuu jo tulevaisuuteen ja kuntakeskus rakentuu parhaillaan. Suunnitelmissa on alusta saakka ollut julkisen liikenteen käytön lisääminen ja saavutettavuus. Lempäälä on ollut mukana myös lentoliikenteen kehittämishankkeissa. Kuntalaisia ja yrityksiämme meillä ja koko Pirkanmaalla palvelisi siten myös Tampere-Pirkkala lentokentälle johtavan raiteen rakentaminen.
Siksi olisi täysin järjetöntä, mikäli uudet ratainvestoinnit eivät toteudu pikavauhtia. Syksyn budjettiriihessä onneksi valtion rahahanat avautuivat edes hiukan. Saimme miljoonan euron suunnittelurahan. Pienelläkin rahalla on signaalivaikutus. Liikkeelle lähdettyään hanketta on enää vaikea pysäyttää.
Raideliikenteen kehittäminen on yhteinen asia koko kaupunkiseudulle. Sen kehittymisen ei tule olla poliittisista puolueista kiinni. Asian tulee olla nyt ja jatkossakin koko kaupunkiseudun ja maakunnan yhteinen tahto. Tulevaisuus ei synny odottamalla, vaan tekemällä.
Riina Aspila, kunnanvaltuutettu (kok.)
Harri Jaskari, kansanedustaja (kok.)