Lättähatulla matka taittui

RaunioKolumniSuurella ilolla olen lueskellut suunnitelmia, jossa Lempäälän ja Tampereen välille esitetään tehtäväksi kaksi tai jopa kolmekin junaseisaketta. Ensi alkuun uudet stoppi-paikat tulisivat Hakkarin ja Moision alueelle ja Sääksjärvelle. Vielä joskus näitä myöhemmin saattaisi Kuljun Asemakyläkin päästä taas junaseisake-taajamien joukkoon.

Juna on jo nyt Lempäälän keskustan alueen ykkösvaihtoehto matkata Tampereelle. Kun juna hytkähtää eteenpäin, kestää siitä vain 11 minuuttia ja jarrutus nytkäyttää kulkupelin pysähtyneeksi Tampereen sydämessä. Ero bussilla matelemiseen on suuri, jopa kolmen vartin aikakinasta voidaan hyvinkin puhua. Henkilöautokaan ei kykene kisaamaan junamatkustamisesta, mitä tulee aikaan ja helppouteen.

Viisikymppinen muistaa vielä ajan, jolloin juna kulki ja myös pysähtyi Lempäälän ja Tampereen välillä. Kyse oli tietysti legendaarisista lättähatuista.

Sininen kiskobussi, tyyppimerkkiä Dm6 ja Dm7, oli liikenteessä karkeasti sanottuna 1950-luvun lopulta 1980-luvulle saakka. Viimeisimmät ”lättikset” vedettiin kiskoilta pois vuonna 1988.

Kun lättähattu lähti Lempäälän asemalta, oli ensimmäinen pysähdys Katepalin vieressä Hollossa. Sen jälkeen stoppeja tuli Hakkarissa, Moisiossa, Vanattarassa, Kuljun Asemakylässä, Sääksjärvellä, Rukkamäessä ja Rautaharkossa. Eli juna otti ja jätti matkaavia kahdeksalla seisakkeella. Matka-aika oli pyöreästi puoli tunti rautatieasemien välillä.

Lättiksiä kulki tasaisesti pitkin päivää, mutta legendaarisimpia ja ruuhkaisimpia olivat niin sanotut työläisjunat, jotka aamuisin veivät lempääläiset Tampereen tehtaisiin ja rakennustyömaille kello seitsemäksi ja toi heidät kotiin iltapäivällä neljän, viiden välillä.

Oman muistin ajalla eli 1970-luvun alusta alkaen, monella seisakkeella oli vain koroke. Asemarakennukset olivat isolta osalta jo tuolloin hävinneet pois, mutta toki niitä silloin oli Lempäälän ohella ainakin Kuljussa ja Sääksjärvellä sekä Hakkarissakin tallella.

Lättiksien jälkeen oli aika, jolloin junat lähinnä kaasuttivat Lempäälän kohdalla. Nykyinen tilanne, että junia sekä etelän että pohjoisen suunnasta pysähtyy Lempäälässä kohtuullisen usein on kiitoksen ansaitseva asia. Esimerkiksi Tampereelle pääsee junalla Lempäälästä laskujeni mukaan 13 eri ajankohtaan vuorokaudessa.

Kommentointi on suljettu.