Mielenkiintoista seurattavaa on tekeillä naapurissa Tampereella. Soutaminen ja huopaaminen tunnelihankkeen osalta on päättynyt tunnelipuolueen voittoon.
Tunnelin rakentamiselle on esitetty hyviä perusteluja: ruuhkaantunut liikenne sujuu paremmin, asuinrakentamiseen saadaan lisää tilaa ja työllisyys kohenee.
Oikeasti Tampereella kulkee autoja harvakseltaan, mitä nyt työpäivän alkaessa ja päättyessä syntyy jotain lyhytkestoista jonomuodostelmaa. Jonkinasteinen mysteerio on se, miten ruuhka laukeaa, kun jono ohjataan tunneliin. Kun jonoa ei näe, sitä ei ole?
Tunneliratkaisu avaa mahdollisuuden merkittävään rakentamiseen. Julkaistujen havainnekuvien perusteella rakennukset näyttivät kerrosluvultaan ja mittasuhteiltaan kohtuullisen vaatimattomilta. Asia korjaantunee ja neliöt sekä ranta-alue saadaan Ratinan tapaan tehokäyttöön, kun hankkeet menevät rakennusyhtiöiden käsittelyyn. Hyvä niin.
Työllisyyskohteena tunneli on erinomainen. Veikkaan, että rakennushanke parantaa työllisyyttä sekä Pirkanmaalla että ennen kaikkea Baltian alueella.
Hankkeen 180 miljoonan euron budjetti vaikuttaa turhalta vaatimattomuudelta. Heitänkin tästä Veikkauksen suuntaan ilmaisen vinkin. Tehkää uusi peli, Tunneliveto, jossa pitkävetona veikataan oikeaa miljoonalukua. Osuus Tunnelivedosta ohjataan ylimenevien rakennuskustannusten tilille.
Jokainen sukupolvi jättää tuleville jonkinlaisen muistomerkin, ajan kuvan. Tämän ajan tamperelainen muistomerkki on tunneli. Mieluusti olisin nähnyt kaupungin edistävän Keskusareenan rakentamista. Se on sentään ainutlaatuinen, kaikkien käytettävissä ja nähtävillä.
Lempäälän ja Vesilahden alueen asukkailla saattaa hyvinkin olla mahdollisuus osallistua tunnelin veromuotoiseen joukkorahoitukseen. Kaupunkiseudun viittä tulevaisuuden vaihtoehtoa esitellään yleisölle ensi maanantaina Vesilahdessa ja keskiviikkona Lempäälässä.
Kannattaa mennä kuulemaan, niin saa osviittaa, mihin suuntaan veroeurot jatkossa kulkevat.