Vastaanajaneen kuorma-auton pyöristä linkoutui melkoinen kivenmurikka autoni tuulilasiin. Kivi otti kaksi kovaa kontaktia ennen kuin se kimposi tiensivuun. Keskelle näkökenttää jäi ikävä jälki, josta lähti säröjä ympäristöön.
Ajaminen muuttui vaikeaksi. Silmät tarkensivat vuoron perään tiehen ja lasin rikkinäiseen kohtaan. Mielessä takoi vielä tuleva lasku tuulilasin korjauksesta tai vaihdosta. Tällä kertaa selvittiin korjauksella ja muutaman kympin menetyksellä.
Tuulilasin keskellä ollut häiriötekijä herätti miettimään kuinka helposti autoilijan huomio kiinnittyy vääriin kohteisiin. Moni varmasti muistaa, että taannoin tiettyihin henkilöautomalleihin oli tarjolla hävittäjälentokoneista tuttu tuulilasinäyttö. Oleelliset mittaritoiminnot oli mahdollista heijastaa auton tuulilasiin.
Melkoinen keksintö. Taivaalla sotivan hävittäjälentäjän ja maantielle siviililiikenteen joukossa ajavan autoilijan tarpeet ovat kovin erilaiset. Keskellä tuulilasia kieppuva kierroslukumittarin viisari olisi toki hieno, mutta samalla melkoinen häiriötekijä ajajalle.
Samaan aikaa kun autoilijoilta vaaditaan entistä parempaa huomiokykyä, pystytellään tien laitamille mainoksia, joiden tavoitteena on juurikin viedä autoilijan huomio tiestä. Ääriesimerkki ovat Tampereella olevat superkirkkaat taulut, jotka on vielä sopivasti sijoitettu risteysalueille.
Huvittavinta kaikessa on se, että liikenneministeriö, jonka olettaisi olevan turvallisen liikenteen asialla, on puuhaamassa lisää häiriötekijöitä ja vieläpä auton sisälle. Maksullisen satelliittijärjestelmän vastineeksi autoilija saisi sää-, keli- ja paikkatietoja online. Työryhmän johtaja Jorma Ollila ei varmaankaan kiireiltä ole joutanut kuuntelemaan radiokanavia, jotka ovat jo vuosien ajan tarjonneet keskeiset tielläliikkujan palvelut ilmaiseksi.