Rautialantien turvallisuus paranee 2015

Rautialantien kunnostus tulee muuttamaan selkeimmin kirkon ja vanhan paloaseman väliin jäävää osuutta. Tie kapenee voimakkaasti ja saa rinnalleen kevyen liikenteen väylän. Rivitalon uudet viistoparkit etsivät vielä lopullista sijoitteluaan ja lukumääräänsä. Kuva: Pirkanmaan Ely-keskus

Rautialantien kunnostus tulee muuttamaan selkeimmin kirkon ja vanhan paloaseman väliin jäävää osuutta. Tie kapenee voimakkaasti ja saa rinnalleen kevyen liikenteen väylän. Rivitalon uudet viistoparkit etsivät vielä lopullista sijoitteluaan ja lukumääräänsä. Kuva: Pirkanmaan Ely-keskus

Rautialantien kunnostussuunnitelma välillä Kesola-Suomelantie alkaa olla viimeisiä tarkistuksia vaille valmis. Pirkanmaan Ely-keskuksen ja Destian edustajat esittelivät suunnitelmaa kiinnostuneille Vesilahden paloaseman kokoustilassa 22. päivä lokakuuta. Evästykseksi suunnittelun loppukirivaiheeseen esittelijät saivat tietä päivittäin käyttäviltä tuhdin nipun tarkennusehdotuksia.

Rautialantietä parannetaan neljässä kohteessa koulun, nuorisoseurantalon, kirkon seudun ja länsipään soratien osuuksilla. Kohteista ensimmäiset kolme kuuluvat valtion ja kunnan yhteistyössä toteuttamiin MAL-hankkeisiin, joilla pyritään parantamaan joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä. Hankkeen kustannusarvio 200 000 euroa jakautuu tasan valtion ja kunnan kesken.

– MAL-hanke toteutuu vuonna 2015, soratien asfaltointi joskus hamassa tulevaisuudessa, toteaa Ely:n Pekka Järvinen.

Tiesuunnitelman tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen erityisesti kevyen liikenteen osalta. Suurin osa suunnitelman saamasta palautteesta koski samaa asiaa. Kaahareitten nopeuksia haluttiin hillitä lisäämällä hidastetöyssyjen määrää. Uusi pätkä asfalttia valaistuksineen toivotettiin tervetulleeksi, mutta samalla arveltiin tasaisemman kyydin myös nostavan autojen nopeuksia.   Liittymien näkyvyyttä toivottiin parannettavan pusikoita raivaamalla.  Alikulkutunnelit todettiin turvallisiksi mutta kustannuksiltaan epärealistisiksi vaihtoehdoiksi.

Koulun ja kirkon kohdalla isoimmat muutokset

Koulun ja päiväkodin kohdalla ongelma on vilkas saattoliikenne. Destian ryhmäpäällikkö Mikko Kauppisen suunnitelmissa paikka laitetaan koko lailla uusiksi. Kevyen liikenteen väylää jatketaan tien itäpuolella Pappilanraitin suoristettavaan liittymään saakka ja pysäkkien ja suojateitten paikkoja sekä valaistusta tarkistellaan.

Nuorisoseurantalon kohdalla kevyen liikenteen väylä tulee tulevaisuudessa jatkumaan mäen päälle saakka. Yleisön toiveissa oli saada myös rakennuksen takana kulkevalle kevyen liikenteen väylälle asfaltti renkaat rikkovan sepelin sijaan.

Kirkon kohdalle luvassa on paljon muutoksia. Hulppean leveä tie kapenee normaalimittoihin, kun kirkon puolelta poistetaan asfalttia ja kellotapulin puolelle rakennetaan Oltavantielle ulottuva kevyen liikenteen väylä reunakivetyksineen. Pihoja vaivaava sadevesiongelma ratkaistaan sadevesikaivoilla ja purkuputkilla. Tapulinmäen rivitalon uusien viistoparkkipaikkojen tarkka sijainti ja määrä vaativat vielä lisäsuunnittelua.

Soratie pysyy vaarallisena

Toteumisajankohdaltaan kaukaisin kohde, soratien parantaminen Suomelantien liittymään saakka, käsittää noin puolen kilometrin mäkisen tienpätkän. Tielinja säilyy entisellään, kumpuja hiotaan ja notkoja tasataan, päälle vedetään asfaltti ja koko osuus valaistaan. Kevyen liikenteen väylää suunnitelmissa ei ole, mutta jonkinlaiset pientareet kevyen liikenteen turvaksi suunnittelijat sentään uskalsivat luvata. Yleisön mielestä tieosuus on nykykunnossa vaarallinen erityisesti koululaisille.
Rautialantien tiesuunnitelma valmistuu lopullisesti joulukuussa, jonka jälkeen suunnitelma on voimassa kahdeksan vuotta. Ellei suunnitelmaa tänä aikana toteuteta, alkaa prosessi alusta.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>