Asiakasfoorumitoimintaa viritetään Vesilahdessa

Vesilahdessa järjestettiin 27. marraskuuta yleisötilaisuus, jonne kutsuttiin kuntalaisia keskustelemaan foorumitoiminnasta ja suunnittelemaan sen toteuttamista Vesilahdessa. Vesilahtelaisten toiveiden ja tarpeiden selvittämiseksi asiakasfoorumitoiminnasta järjestetään kuntalaisille kysely, johon voi vastata joko netin kautta tai kyselylomakkeella.  Linkki kyselyyn löytyy Vesilahden kunnan kotisivuilta www.vesilahti.fi.  Kyselylomakkeita on saatavana Vesilahden eri toimipisteistä: kunnanvirastosta, terveysasemilta, kirjastosta, pankeista, Kirkonkylän Pappilasta. Kyselyyn on vastattava 11. joulukuuta mennessä. Kyselylomakkeet voi palauttaa Vesilahden sosiaalitoimiston, Kirkonkylän terveyskeskuksen tai Narvan terveysaseman postilaatikkoon.

– Asiakasfoorumit ovat yhdysside ja vuorovaikutuskanava lautakunnan, palveluista vastaavien ammattilaisten ja kuntalaisten välillä. Foorumitoiminnan avulla lisätään kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia palvelujen kehittämiseen. Foorumeissa käydään avointa keskustelua ajankohtaisista asioista, järjestetään kuntalaistapahtumia ja edistetään mm. kuntalaisten omaehtoista toimintaa, sanoo sosiaali- ja terveystoimenjohtaja Pirkko Partanen.

Pirkkalan yhteistoiminta-alue aloitti 1.1.2013, mistä alkaen Pirkkala on ollut järjestämisvastuussa Vesilahden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista lukuun ottamatta päivähoitoa.

Pirkkalassa on kolme foorumia: perhefoorumi, työikäisten hyvinvointifoorumi ja seniorifoorumi. Kussakin foorumissa toimii kahdeksan kuntalaisjäsentä, perusturvalautakunnan ja sivistyslautakunnan edustaja sekä tehtäväalueen palvelujohtaja. kuntalaisjäsenet valitaan kolmeksi vuodeksi kerrallaan arpomalla ilmoittautuneiden joukosta. Vuoden 2013 arvonnassa perhefoorumiin ja työikäisten hyvinvointifoorumiin tuli yksi jäsen Vesilahdesta. Muut kuntalaisjäsenet ovat Pirkkalasta.

– Pirkkalan yhteistoiminta-alueen aloitettua on kunnassa nähty tärkeänä, että myös Vesilahdessa selvitetään asiakasfoorumitoiminnan toteuttamista. Asiakasfoorumitoimintaa on tarkoitus kehittää koskettamaan Vesilahden kunnan kaikkia toimialueita. Kyselyn avulla haemme Vesilahti-mallia. Toivomme mahdollisimman monen vesilahtelaisen vastaavan kyselyyn. Näin saamme tietoa siitä, miten vesilahtelaiset itse toivovat foorumitoiminnan toteutettavan Vesilahdessa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?