Lempäälän-Vesilahden Sanomissa 19.3. esiteltiin suunnitelmia raideliikenteen kehittämiseksi Lempäälässä. Jutussa haastateltiin Lempäälän kaavoituspäällikköä Ilari Rasimusta, joka painotti suunniteltujen lisäraiteiden rakentamista.
Kolmannen raiteen jatkaminen Sääksjärveltä Lempäälän asemalle asti on toki lähes välttämättömyys, kun halutaan perustaa kokonaan uutta lähiliikennettä, joka pysähtyisi Moisiossa, Kuljussa ja Sääksjärvellä. Tämä siintää kuitenkin vasta ensi vuosikymmenen puolella, joten ennen sitä kannattaa kehittää raideliikennettä olemassa olevien raiteiden puitteissa.
Toinen haastateltava oli VR:n liikennepalvelupäällikkö Vesa Rauhala, joka ei varsinaisesti vastannut kysymykseen, vaan totesi, että Lempäälä ei voi korvata Toijalaa risteysasemana. Ei tarvitsekaan, sillä junapysähdykset Lempäälässä eivät ole Toijalalta pois.
Jo nykytilanteessa Lempäälän asemalla pysähtyy yli puolenkymmentä Helsinki-Tampere-InterCity-junaa. Näiden junien aikataulu on muilta osin täysin identtinen niiden IC-junien kanssa, jotka kiitävät Lempäälän ohi pysähtymättä. Ei siten ole mitään estettä pysäyttää kaikki loputkin IC-junat Lempäälässä. Tällöin saataisiin Lempäälän asemalle säännöllinen tunnin vuoroväli. Nykytilanteessahan Lempäälän aseman suurin heikkous on junatarjonnan epäsäännöllisyys: välillä junat pysähtyvät puolen tunnin välein, välillä on kolmenkin tunnin tauko.
InterCity-pysähdysten vakiinnuttamisen lisäksi olisi perusteltua lisätä pari junarunkoa Riihimäki-Tampere-taajamajunaliikenteeseen. Taajamajunat ovat jo nyt usein seisomakuormassa, eli kysyntää varmasti riittää. Tällöin saataisiin koko R-junan reitille Helsingistä Tampereelle säännöllinen tunnin vuoroväli. Nyt R-junat liikennöivät Helsingistä Riihimäelle tasan tunnin välein ja Tampereelle epäsäännöllisesti.
Näiden toimenpiteiden yhdistelmällä Lempäälän ja Tampereen välille syntyisi puolen tunnin vuoroväli ilman lisäraiteita. Puolen tunnin välein kulkevien junien ansiosta Lempäälän keskusta olisi ajallisesti lähempänä Tamperetta kuin useimmat Tampereen lähiöt.
Sakari Kestinen
Suomen Rautatiematkustajat ry