Ekaluokkalaiset opettelevat yleensä aapisesta kirjaimia, tavuja ja sanoja toiston ja ulkomuistinkin voimalla, mutta lukemaan oppimista voi vahvistaa myös leikin avulla.
Lempäälän Sääksjärven koulun esiopetuksen oppilailla oli kuluneen lukuvuoden ajan käytössä geometrisiin muotoihin perustuvat Kirjaimix-lukipalikat, joilla rakennetaan kirjaimia sekä sana- että kuvahahmoja.
Palikat otettiin käyttöön lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen virittämiseksi.
– Esiopetuksessa lukuintoa viritetään ja tehdään pohjatyötä, että asia ylipäätään alkaisi kiinnostaa, selvittää luokanopettaja Birgit Backlund-Palander.
– Tänä vuonna minulla oli ryhmä, jossa 21 lapsesta 18 luki. Minulla ei ole ikinä ollut tällaista määrää lukevia lapsia, hän lisää.
Puupalikoiden perusmuotoja on neljä. Esimerkiksi c-kirjaimen saa muodostettua kahdesta kaaresta, ja kaksi suorakaiteen muotoista palikkaa lisäämällä c:stä tulee d-kirjain.
Birgit Backlund-Palanderin mukaan erilaista opetusmateriaalia tulee koululle paljon, mutta mitään Kirjaimixiä vastaavaa ei aivan ole.
– Pelaamme koko ajan kaikenlaisella tavaralla, mutta näissä palikoissa loistavaa on ollut se, että kirjaimista ei tule muodoltaan aivan samanlaisia kuin tehtäväkirjoihin kirjoitettaessa. Lapset oppivat, että kirjaimet ovat samoja, vaikka näyttäisivätkin hieman erilaisilta.
Backlund-Palander toteaa, että lasten luovuutta ei ole liikaa haluttu rajata. Palikoita on käytetty hyvinkin vapaasti, eikä aina valmiiden mallien mukaan. Tärkeintä on ollut saada lapset innostumaan.
– Olemme käyttäneet palikoita kevyesti ja silloin tällöin, yksittäin, pareittain ja ryhmissä.
– Lapset ovat innostuneet tekemään omia rakennelmiaan ja he ovatkin tehneet huikeita juttuja. Palikat ovat olleet loistavia avaruudellisen hahmottamiskyvyn kehittämisessä, hän toteaa.
Kirjaimix-palikat ovat nokialaisen luku- ja kirjoitustaidon erityisopettaja Jouni Braksin ideoinnin tulosta. Palikat tukevat kirjainten ja sanojen hahmottamista. Aakkosia ei niillä myöskään opetella ulkoa, vaan tekemisen kautta.
– Tutkimuksissa on todettu kuvien tekemisen ja kuvahahmojen nimeämisen olevan suorassa yhteydessä luetun ymmärtämiseen, Pirkanmaan Opetuspalvelut Oy:tä pyörittävä Braks toteaa.