Oli rekoilla kokoa ja näköä

Rekkakulkueen kenties sympaattisin menijä oli vuoden 1963 Scania Vabis 75. Kuva: Katariina Rannaste

Rekkakulkueen kenties sympaattisin menijä oli vuoden 1963 Scania Vabis 75. Kuva: Katariina Rannaste

Kromin kiiltoa ja moottorin jylinää. Lempäälän Pirkanhovin huoltoasemalla torstaina päitä käänsivät rekat. Alahärmään Power Truck show’hun matkalla ollut parinkymmenen rekan kulkue pysähtyi puoli yhden maissa Lempäälään. Suomalaisrekkojen lisäksi saattueessa oli autoja muun muassa Ruotsista ja Saksasta.

Uudenkarheilla, maalatuilla ja customoiduilla rekoilla oli kokoa ja näköä. Tai persoona, kuten hämeenlinnalaisen Kai Sillankorvan 60-luvun Scania Vabis 75-mallin kuorma-autolla, jonka pirteä retroilme hymyilytti väkisinkin.

– Isäni osti auton vuonna 1963 uutena. Kuljetusliike E. Sillankorvan käytössä se oli vuoteen 1976 ja siitä eteenpäin se lähinnä ruostui ulkona, Sillankorva kertoo.

Joku olisi voinut hylätä pelin toivottamana tapauksena, mutta Sillankorva ja entisöinnistä pääasiassa vastannut Kimmo Innala käärivät hihansa.

Entisöintiin meni neljä ja puoli vuotta, ja valmista tuli viime keväänä.

– Kaikkea joutui työstämään, Kimmo Innala kuvaa.

– Ohjaamossa vain katto on alkuperäinen, muu on uutta. Korvaavia osia saatu muun muassa toisista autoista.

Työ ei ollut turhaa; autoon saatiin puhallettua uusi elämä ja viime vuonna plakkariin tuli veteraanikuorma-autoseuran myöntämä entisöintipalkinto.

 

Fiftari-tyyliin. Kuva: Katariina Rannaste

Fiftari-tyyliin. Kuva: Katariina Rannaste

 

Tämä kuvan rekka oli madallettua mallia. Kuva: Katariina Rannaste

Tämä kuvan rekka oli madallettua mallia. Kuva: Katariina Rannaste

 

Osa rekkakulkueen ajoneuvoista oli taidokkaasti maalattuja.

Osa rekkakulkueen ajoneuvoista oli taidokkaasti maalattuja.

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?