"Kolmannen raiteen suunnittelu Tampere-Helsinki -välille aloitettava pikaisella aikataululla"

Pirkanmaan liitto kiirehtisi: Pääradan toimivuus turvattava

Pirkanmaan liitto vaatii, että kolmannen raiteen suunnittelu Tampere­-Helsinki -välille on syytä aloittaa pikaisella aikataululla, jotta pääradan toimivuus voidaan taata myös jatkossa.

Päärata Tampereen ja Helsingin välillä keskeinen henkilö- ja tavarajunaliikenteen pääreitti Suomen rataverkolla

– Rata on jo nykyisellään suuren käytön vuoksi häiriöherkkä. Häiriöt johtavat junien myöhästymiseen, mikä kertautuu koko Suomen rataverkolle.

Rataosuus on suurimmalta osin kaksiraiteinen ja kapasiteetti uhkaa junakuljetusten kasvaessa loppua. Rata on kaksiraiteinen Järvenpään Purolasta Lempäälän Sääksjärvelle asti.

Tampereen kautta Helsinkiin kulkee suuri osa koko Suomen rataliikenteestä. Päärata Tampereen ja Helsingin välillä yhdistää pohjoisen, keskisen ja läntisen Suomen pääkaupunkiseutuun.

Ratayhteys toimii liiton kannanoton mukaan sekä henkilö- että tavaraliikenteen pääsuonena, millä on suuri merkitys sekä ihmisten arkeen että elinkeinoelämän toimivuuteen.

– Tampere-Helsinki -välin nopeuttaminen ja häiriöiden poistaminen parantavat matkojen ja kuljetusten luotettavuutta ja nopeutta myös muun muassa Oulusta, Seinäjoelta, Jyväskylästä ja Porista. Tämä vaikuttaa monikeskuksisen Suomen kehitykseen, todetaan kannanotossa.

Tampere-Helsinki -välin pendelöintivyöhykeellä, niin kutsutulla Suomen kasvukäytävällä asuu lähes kolmannes Suomen väestöstä.

Rata on suurelta osin kaksiraiteinen. Kolmannen raiteen avulla radan kapasiteettia voitaisiin olennaisesti parantaa.

– Kolmas raide mahdollistaisi liikenteen nopeuttamisen, lisäämisen, varmemmat matka- ja kuljetusajat sekä paremman häiriötilanteiden sietokyvyn. Tämä tuo merkittäviä hyötyjä sekä matkustajille että elinkeinoelämälle.

Liikennepolitiikan tavoitteena on siirtää yhä enemmän kuljetuksia ja matkustajia kestävän liikkumisen pariin. Se johtaa entistä kovempaan rataverkon kuormitukseen. Junien määrän ennustetaan kasvavan merkittävästi yhteysvälillä.

Henkilöliikenteessä Helsinki–Tampere on Suomen vilkkaimmin liikennöity kaukoliikenteen rataosa: sillä kulkee 4,2–6,3 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Kasvun on arvioitu välillä 2010–30 olevan jopa 40 prosenttia. Myös tavaraliikenteessä Tampere-Toijala yksi Suomen ruuhkaisimmista rataosista kuljetusmäärien ollessa 2,4–3,7 miljoonaa tonnia vuodessa. Kasvun on arvioitu välillä 2013–25 olevan noin 16 prosenttia.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>