Lempäälän junapysähdysten pitkään jatkunut väheneminen kääntyi 1990-luvun lopulla nousuun. Avatessani kunnanhallituksen puheenjohtajana Lempäälän joulukatua vuonna 1998 saatoin todeta muun muassa seuraavasti:
”Päärataa kunnostetaan ja junien pysähtyminen Lempäälässä on merkittävästi lisääntymässä. Taajamajunia vielä odoteltaessa olemme pääsemässä merkittävään parannukseen nykyliikenteessä. Ensi touko-kesäkuun vaihteesta alkaen neljä pikajunaa suuntaansa tulee pysähtymään Lempäälän asemalla. Se tuplaa Lempäälässä pysähtyvien junien nykyisen määrän ja antaa merkittävästi lisämahdollisuuksia joukkoliikennevälineenä nopean junan käyttöön.”
Joulukuussa 2005 tein valtuustoaloitteen Lahden oikoradan valmistumisesta johtuvan VR:n suuren aikataulu-uudistuksen hyödyntämisestä kunnan ja VR:n välisissä neuvotteluissa. Aloitteen allekirjoitti 41 valtuutettua. Se vaikutti kunnanhallituksen aktiivisuuteen toimissa VR:ään päin, mikä taas edesauttoi lisäpysähdysten saamista. Junia alkoi pysähtyä Lempäälässä päivittäin noin tusinan verran suuntaansa.
Se on myös tilanne tällä hetkellä, mutta VR:n hinnoittelu- ja aikataulumuutos maaliskuun lopulla kuitenkin heikensi junapysähdysten tilannetta Lempäälässä. Aamun työmatkaliikenteessä aikaisemmat kaksi pysähdystä korvattiin yhdellä ja vuorovälien pituus kasvoi, kun pari pysähdystä on jopa neljän minuutin välein ja pysähdysten määrä pysyi entisenä.
Mahtoikohan Lempäälän kunta olla tässä aikataulumuutoksessa hereillä valvomassa lempääläisten etuja? Pari IC-junaa lisää saattaisi saada pysähtymään Lempäälässä aktiivisella ja fiksulla neuvotteluotteella. VR on Lempäälälle tärkeä edunvalvontakohde, mihin on syytä pitää jatkuvasti yhteyttä ja erityisesti ajoissa ennen merkittäviä aikataulumuutoksia.
Raimo Sirén
kunnallisneuvos
Lempäälä