Pari viikkoa sitten havaitsin harmikseni missanneeni mahdollisuuden tutustua maakuntakaavan Ideaparkin esittelytilaisuuteen tai antaa mielipide näytillä olevaan maakuntakaavaehdotukseen. Kun sain sattumalta asiasta tiedon tutulta kunnanvaltuutetulta, oli jo nähtävillä olon viimeinen vuorokausi menossa. Syynä vähäiseen kiinnostukseen on mielestäni ponneton ns. suuren yleisön informointi maakuntakaavan valmistelun vaiheista ja aikataulusta, ainakin kotikunnassani.
Olisi ollut myöskin hyvin suotavaa, että Lempäälän lukuisilta kyläyhdistyksiltä olisi kysytty mielipidettä ja annettu mahdollisuus vaikuttaa maakuntakaavaan. Kuntien lausuntoja selaillessani oli kiinnostava nähdä, että Lempäälän kunta ilmoitti ”ei huomautettavaa” kaikkiin muihin maakuntakaavan Lempäälää koskeviin asioihin lukuun ottamatta Marjamäen/Ideaparkin tienoilta yhtä lisäystä. Useimmilla muilla kunnilla oli paljonkin lisäys- ja korjausehdotuksia kaavaan, joillakin jopa sivukaupalla.
Lähetin myöhästyneenä henkilökohtaisen mielipiteen laajasta maa-ainesten ottoalue-merkinnästä kalliolouhintaa varten Säijän ja Nurmen kylien pohjoispuolella. Saahan Suur-Tamperetta ja uusia rata- ja tieosuuksia toki rakennella, mutta kun lauantain 26.11. Aamulehdessä oli iso juttu ELY-keskuksen resurssiahdingosta 300:n tarpeellisen pyörätiehankkeen ja muutaman sadan tuhannen euron määräraha-vuosibudjetin tiimoilta liikenneturvallisuuspuolella, otsikko oli kuvaava ”Ei varaa edes yhteen pyörätiehen”.
Artikkelin perusteella Säijän ja Nurmen välinen kevyenliikenteenväylä ei ole edes kuuden kiireellisimmän hankkeen joukossa. Rekkaralli siis jatkuu ja kiihtyy, ja kevyenliikenteenväylästä ELY:n toteuttamana ei ole pienintäkään toivetta. Vaikea sanoa, onko kyse siitä, että ei ole rahaa vai siitä, että ei ole halua kuntamme kohdalla. Lempäälän kunta olisi voinut lisätä maakuntakaavaan lauseen ”kalliolouhintaan tarkoitettu aluevaraus edellyttää pohjoisen reitin luomista kuljetuksille, ei Pirkkalantien kautta kuljetuksia”.
Nurmen suunta