Suojatiepyöräilykampanja

Pyöräilijät ovat oppineet hyvin sen joitakin vuosia sitten tulleen liikenneuudistuksen, että aikuinenkin saa ajaa polkupyörällä suojatietä, kun siinä on tietty katkoraidoitus. Sen sijaan väistämisvelvollisuus tuntuu olevan hukassa niin pyöräilijöiltä kuin moottoriajoneuvolla ajaviltakin.

Monta kertaa hiljentäessäni polkupyörällä vauhtia voidakseni auton mentyä ajaa suojatietä yli, autoilija alkaa viittoa minua menemään. Kun sitten nousen pyörän päältä ja alan taluttaa tien yli, autoilija osoittaa närkästystään minun aikailuni takia.

Vielä useammin tapahtuu autoillessani niin, että suoraan ajaessani näen pyöräilijän tulevan eteeni suojatielle aivan kuin hänellä olisi samanlainen etuoikeus kuin jalankulkijalla. Välttääkseni vaaratilanteen annan pyöräilijän luonnollisesti mennä ensin.

Joskus mietin, olemmeko me autoilijat kohteliaisuudellamme opettaneet hyväoppiset pyöräilijät liikkumaan liikennesääntöjen vastaisesti niin, että siitä aiheutuu vaaratilanteita. Jotkut pyöräilijät jopa luulevat, että heillä on suojatiellä samat oikeudet kuin jalankulkijoilla. Monet moottoriajoneuvon käyttäjät joko tietämättään tai kohteliaisuudesta käyttäytyvät sen mukaan kuin heillä olisi väistämisvelvollisuus suojatietä ajamalla ylittävään pyöräilijään nähden.

Kohteliaisuus ja huomaavaisuus on tärkeää liikenteessäkin, mutta niin on myös liikennesääntöjen noudattaminen. Osapuolten täytyy voida ennakoida, kuinka kukin käyttäytyy. Muuten tulee vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Kuvaava esimerkkitapaus sattui jokin aika sitten Kuokkalansuoralla, missä pyörätietä iltahärässä ajanut aikuinen henkilö kääntyi maantien ylittävälle suojatielle. Ajoi vasemmalta tulevan ajoradan yli, mutta ei pysähtynyt väistämään oikealta tulevaa rekkaa, vaan pakotti kuskin pysäyttämään autonsa kiireellä suojatien eteen. Ja mitä teki pyöräilijä? Pujoi rekkakuskille nyrkkiä.

Väistämissäännöt ovat jonkin verran monimutkaiset. Jos kaikki liikenteen osapuolet eivät hallitse tai arvosta niitä, syntyy sähläämistä. Perinteiset liikennevalistajat koulu, poliisi ja tiedotusvälineet sekä monet muut kuten esimerkiksi asukasyhdistykset, liikunta- ja kulttuurijärjestöt, eläkeläisyhdistykset, metsästysseurat ja seurakunta voisivat näin pyöräilykauden alkaessa koota voimansa ja toteuttaa tehoiskun liikennekulttuurimme parantamiseksi.

Lempäälän kunta voisi edesauttaa kampanjan onnistumista niin, että se kehittelee jokaiseen suojatiemerkkiin lisäkyltin, joka hauskasti ja havainnollisesti osoittaa, että pyöräilijän kuuluu tässä paikassa väistää.

Autoilijoiden yhteispeli jalankulkijoiden kanssa sujuu Lempäälässä erinomaisesti. Onnistuu se pyöräilijöidenkin kanssa, kun yhdessä yritämme.

Reijo Fredriksson