Sääksjärven koulun kutosluokkalaiset opiskelivat viikon ajan projektimuotoisesti kestävästä kehityksestä
Miten paperia tehdään? Mitä tapahtuu kaloille, kun ne syövät muovia meressä? Sääksjärven koulun kolme kuudennetta luokkaa saivat tehtäväkseen opiskella viikon ajan kestävää kehitystä veden, paperin ja muovin näkökulmasta. Projektiviikon aikana jokainen luokka valmisteli aiheesta oppitunnin ekaluokkalaisille.
Oppilaiden pitämä oppitunti koostui Power point -esityksestä ja kolmesta toiminnallisesta pisteestä. Rebekka Ahon ryhmä suunnitteli ja toteutti paperiin liittyvän lautapelin.
– Peli on ryhmässä pelattava, joten kukaan ei yksin voita. Maaliin pääsee noppaa heittämällä ja vastaamalla kysymyksiin tai tekemällä tehtäviä, hän kertoo.
Yhtenä tehtävänä oli kokeilla, kuinka käsipaperista tehty lennokki lentää. Tietokorteissa taas kysyttiin muun muassa miten lahjapaperi lajitellaan.
Vesi-ryhmä lähestyi aihettaan laavalamppu-nimisen kokeen kautta kautta. Siinä kahden lasin sisältö vaihtoi keskenään näyttävästi paikkaa. Toisessa lasissa oli öljyä ja toisessa siniseksi värjättyä vettä. Muovi-ryhmän pisteellä taas sai pelata muistipeliä muovipullon korkeilla tai keilata tyhjiä limupulloja kumoon.
Santtu Rajala 6C-luokalta kertoo, että viikko on ollut haastava, mutta mukava. Kierrätysteema näkyi myös luokkien askarteluissa. Muovi-teemaa käsitellyt luokka valmisti korkeista merenrannan ja kertoi sen avulla muoviroskan haitallisuudesta. Paperi-aihetta käsitelleet taas askartelivat korkeista paperitehtaan.
6B-luokan opettaja Teemu Nieminen kertoo, että viikko onnistui hyvin ja oli opettavainen.
– Oppilaat oppivat tietämättäänkin paljon asioita.
Teemu Niemisen mukaan näin laajat ja pitkäkestoiset projektit ovat kuitenkin vielä melko harvinaisia, vaikka uusi opetussuunnitelma suosii ainerajoja rikkovaa opetusta.