Kuvanveistäjä Kimmo Schroderus on edelleen vaitonainen siitä, millainen hänen Eppu Normaali -veistoksestaan tuli. Pieni vai iso, ja minkä muotoinen, se nähdään pian.
Olisi tietysti mukava kertoa, miltä uusi, Eppuja ilmentävä veistos näyttää.
Se ei ole kuitenkaan mahdollista, ennen kuin veistos on paljastettu kaikelle kansalle keskiviikkoiltana 29. elokuuta.
Siihen asti patsaan tekijä, kuvanveistäjä Kimmo Schroderus suostuu paljastamaan tilaustyöstä vain yhden asian, materiaalin.
– Se on haponkestävää terästä.
Kaikkia veistokseen liittyviä seikkoja on pidetty pimennossa viimeiseen asti. Pari päivää ennen julkistusta kaupungintalon eteen tuotu veistos pysyy huputettuna aivan h-hetkeen saakka.
Kimmo Schroderus sai teostilauksen viime kesänä, ja veistos on ollut työn alla koko vuoden.
– Ylimääräistä aikaa ei ole ollut, koska tapani tehdä vaatii paljon käsityötä. Teen veistoksia omin käsin.
Osa kuvanveistäjistä toimii lähinnä suunnittelutehtävissä ja jättää veistosten toteutuksen suurimmaksi osin muille.
Schroderus taas pitää siitä, että voi osallistua kaikkiin työvaiheisiin. Näin hän pystyy tekemään uusia ratkaisuja myös matkan varrella niin, että veistos muovautuu vaihe vaiheelta erilaiseksi.
Kimmo Schroderus on tehnyt muutamia muitakin julkisia veistoksia ja ylipäätään useita isoja töitä. Esimerkiksi hänen eräs kookas, abstrakti veistoksensa Hyöky koristaa Jyväskylän yliopiston kampusta.
Kuvanveistäjä ei laita teoksiaan paremmuusjärjestykseen, mutta arvelee, että Eppu Normaali -veistos saanee hänen töistään eniten mediahuomiota.
Ars Fennica -palkittua Schroderusta kiinnostaa, millaisen vastaanoton uusin veistos saa.
– Kyllähän vastaanotto vaikuttaa minuun etenkin jos se on äärimmäistä. Samalla vastaanotto vaikuttaa myös tulevaisuuden työnäkymiini.
Shroderusta kiinnostavat myös ihan yksittäiset palautteet. Se, miten eri ihmiset näkevät veistoksen.
– Ihmisten kommentit ja assosiaatiot ovat kiinnostavia. Välillä kuulen tulkintoja, jotka eivät olisi tulleet itselleni mieleenkään.
Schroderuksen mukaan hänen työnsä ovat sellaisia, että ne suorastaan antavat sijaa tulkinnoille.
– Ne ovat sopivasti avoimia ja niitä voi tulkita monilla tavoilla.
Kuvanveistäjä Schroderus ei ole koskaan ollut varsinainen Eppu Normaali -fani. Tämä johtuu etenkin siitä, että 47-vuotias taiteilija tutustui Eppujen musiikkiin silloin, kun bändin tuotanto oli siirtynyt punkista rokkiin.
– Nuorempana, kun kiinnostuin punkista, Eput eivät enää soittaneet sitä. Muistan, kuinka 12-vuotiaana mietin, onko olemassa kaksi Eppu Normaali -bändiä.
Schroderusta hämmensi se, kuinka ”toisella Eppu Normaalilla” oli punk-kappale Poliisi pamputtaa taas, kun taas ”se toinen Eppu Normaali” soitti rokkia.
Nykyisin Schroderus tuntee Eput paremmin kuin hyvin. Eppu Normaali -veistosta tehdessään Schroderus oli niin aiheessa kiinni, että kiinnitti huomiota siihen, kuinka Eppuja soitettiin ihan kaikkialla ja koko ajan.
Kuvanveistäjän vaimo kertoi hänelle lisäksi tapauksesta, jossa bussikuski oli vääntänyt volyymia kovemmalle, kun linja-auton radiosta oli alkanut kuulua Eppujen kappale ja tasannut äänen, kun kappale oli loppunut.
Koko bussilastillinen matkustajia oli kuunnellut kappaleen läpi puhumatta mitään päälle.
Eppu Normaali on kaiken kansan musaa.