Sähköauto vai biokaasuauto?

Kumpi on vastuullisempi ympäristöratkaisu: hankkia sähköauto vai biokaasuauto? Mielikuvissa ja valtion tukipolitiikassa sähköauto on tällä hetkellä voitolla, mutta mitenkähän lienee pitkän päälle?

Sähköauton akkuja on kauan koetettu kehittää, mutta yhäti niihin tarvitaan harvinaisia erikoismetalleja, litiumia ja muita. Sellaisia, joita kaivetaan Afrikan maista, Kanadasta, Suomesta. Kun sanot sähköauto: sanot kaivos ja kun sanot kaivos: sanot tuleva ongelma.

Biokaasua voidaan tehdä kaikkialla paikallisesti biomassoista, jätteistä, teollisuuden sivuvirroista. Kun sanot biokaasuauto, sanot tasapuolinen kehitys. Biokaasun tuotannossa ei tarvita yhtäkään liikkuvaa osaa, pieneliöt tekevät kaasukuvussa työn. Vain biokaasun jakelussa tarvitaan paineenkorotusta kompressorilla. Biokaasu on kemiallisesti sama yhdiste kuin maakaasukin ja siksi sitä voidaan ajaa kasvavia määriä Etelä-Suomen maakaasuverkkoon.

Sähköauto lisää sähkön käyttöä, käytännössä yhden ydinvoimalan verran. Sähköauto ylipäätään lisää sähkön käyttöä. Kasvava sähköriippuvuus ei ole hyvä asia maailmassa, jossa sähkön hinnan ennakoidaan nousevan, ajan mittaan kaksikertaiseksi. Eikä muutenkaan. Biokaasu puolestaan on kestävä osa investointipolkua kohti fossiilitonta maailmaa, joka pitäisi saavuttaa 30 vuodessa. Norjassa sähköautoilu perustuu Atlantin sateiden tuottamaan vesivoimaan. Saksassa pääosa sähköstä tuotetaan edelleen hiilellä, joten siellä sähköauto tuhoaa ilmastoa pahemmin kuin dieselauto.

biokaasu on ominaisuudeltaan varastoitava energialähde, kuten Vesilahden Doranova tarvittaessa kertoo. Tuotettua sähköä ei semmoisenaan voi varastoida, vaan kantaverkkoon tuotettavaa sähköä ohjataan eri käyttöihin. Sähköauton kannalla olijat selostavat, että yöaikaan piuhaan ladattaviksi kytkettävät sähköautot olisivat tapa varastoida sähköä. Mutta miettisin kyllä moneen kertaan, kumpaan varastointitapaan yhteiskunnan kannattaa panostaa. Vaikuttavuus ja arvovalinta ovat aivan erilaisia.

Raskaan liikenteen siirtäminen sähkövoimalla käyväksi on kaukana tulevaisuudessa. Toisin on kaasun kohdalla. Jo tällä hetkellä mikä tahansa kuorma-auto tai miksei bussikin, voidaan konvertoida biokaasulla käyväksi noin 10 000 euron kustannuksella. Tällä seudulla Pirkanmaan Jätehuolto voi halutessaan olla asiassa edelläkävijä. – Sen kyllä ymmärtää, että suurkaupunkien saasteongelmien keskellä sähköautot kiinnostavat – mutta riittävätkö maailman luonnonvarat?

Kuten sanottu, biokaasua voidaan tuottaa monesta lähtöaineesta – ja tasaisesti kaikkialla. Uusiutuviin perustuvaa sähköä tarvitaan ennen pitkää muualla, sähköautoilua elintärkeämmissä kohteissa. Toisaalta biokaasuratkaisu on ihan kättemme ulottuvilla: yhden nurmirehuhehtaarin viherrehusato biokaasuksi tuotettuna riittää yhden henkilöauton vuotuiskulutukseen. Kun Suomessa oli vielä 1960-luvulla 2,6 milj peltohehtaarin reservi ja nyt maataloudessa viljellään 1,6 milj hehtaaria, on potentiaali olemassa.

Kun biomassa käytetään biokaasuksi ja tankataan paikallisesti, ei synny muuntohäviötä eikä siirtohäviötä. Sähkössä häviöt ovat yllättävän suuri, vaikka niistä ei puhuta. Ajatus, että biokaasulla tehtäisiin suuria määriä sähköä Espooseen, ei ole järkevä, vaan imperialismin oire.

 

Juha Kuisma

Kirjoittaja on lempääläinen tietokirjailija