Eero Ruotsila nosti tämän lehden 3.10. päivän numerossa esille kysymyksen Hiidentien asfaltoinnista.
Lempäälän keskustassa sijaitseva Hiidentie on osa Tammerkoskelta Hämeenlinnaan johtanutta historiallista kulkureittiä, jota koskevat vanhimmat tiedot ovat 1500-luvulta. Sydän-Hämeen ja Satakunnan yhdistänyt tie on vanhimpia ja merkittävimpiä maakuntien välisiä teitä eteläisessä Suomessa.
1980-luvulla Lempäälän kunta aloitti silloisen tie- ja vesirakennushallituksen kanssa neuvottelut Lempäälän Hiidentien muodostamisesta Suomen Tiemuseon osaksi. TVH asetti hankkeen toteutumisen ehdoksi sen, että Kuokkalankosken yli rakennettaisiin silta siihen mistä kosken yli kuljettiin ennen 1930-luvulla tehdyn nykyisen sillan rakentamista.
Kunnan tekninen osasto teettikin vuonna 1994 suunnitelman puurakenteisen kevyen liikenteen sillan rakentamisesta vanhojen säilyneiden maatukien ja koskesta pilkistävän siltapilarin varaan. Suunnitelma perustui vanhasta, 1800-luvun puolessavälissä rakennetusta, sillasta säilyneisiin tietoihin. Rahaa sillan rakentamiseen ei kuitenkaan ole vielä löytynyt.
Lempäälä-Seuralta pyydetään usein lausuntoja erilaisista kunnan kehittämiseen ja rakentamiseen liittyvistä kysymyksistä – ja hyvä niin. Nyt esille tulleesta Hiidentien asfaltoinnista seuran puoleen ei käännytty – ehkä seuran näkemyksen arveltiin kysymättäkin olevan tiedossa. Pirkanmaan maakuntamuseolta lausuntoja on kuitenkin jouduttu pyytämään. 15.5.2017 annetussa maakuntamuseon lausunnossa todetaan mm.: ”… historiallisen Hiidentien päällystäminen kestopäällysteellä ei ole kulttuurihistoriallisten arvojen johdosta perusteltua eikä museo puolla sitä, koska päällystäminen merkitsisi liikennehistoriallisen kohteen olennaista muuttumista ja tien historiallisten arvojen ja merkitysten merkittävää heikkenemistä. Tietä voidaan kuitenkin parantaa sorapintaisena siten, että nykykuntoon liittyvät ongelmat selkeästi vähenevät. Hiidentien parantaminen on mahdollista toteuttaa siten, että tien nykyiset pintakerrokset kuoritaan ja korvataan uusilla, vahvemmilla rakennekerroksilla.” Lempäälässä näistä asioista päättävät ovat jotenkin kyenneet tulkitsemaan tämän niin, että tie aivan hyvin voitaisiin päällystää asfaltilla.
Suunnitelma Hiidentien päällystämisestä on varmaankin joskus ollut nähtävillä kunnan palvelupisteessä ja siitä on saanut tehdä muistutuksia määräaikaan mennessä. Nyt suunnitelma on kuulemma hyväksytty ja saanut lainvoiman. Pitäisi näköjään tarkemmin seurata sitä, mitä kaikkea Lempäälässäkin suunnitellaan. Hiidentien asfaltoinnin osalta se taitaa vaan nyt olla jo myöhäistä – vai onko? Onhan Lempäälässä jäänyt hyviäkin suunnitelmia toteuttamatta.
Lempäälä-Seuran hallitus
Pekka Mäenpää, puheenjohtaja
Raili Reini, sihteeri
Kommentointi on suljettu.