Porsche, Dodge, BMW...Huikea autokaarti Lempäälän SM-ajoissa

Pientä, mutta pippurista autoilua

Katsastus käynnissä. Markku Salminen tutkii, että autolla on painoa vähintään vaaditut 190 grammaa ja raideleveys on 83 milliä. Kuva: Katariina Rannaste

Näin tarkkaa ei ole Monzassakaan. Renkaanvaihtoon käytetään ruuvimeisseliä ja auton maavaran pitää olla vähintään yhden millimetrin.

Lempäälässä ajettiin lauantaina 12. tammikuuta kilpaa SM-ajoissa, joissa osanottajilla oli oltava silmää yksityiskohdille. Mittakaava kun oli tavanomaista pienempi; kilpurit olivat noin 10–15-senttisiä. Sivupeilit ja tuulilasinpyyhkijät olivat sim-korttia ja tulitikkua pienemmät.

LemUA:n iso, puurakenteinen ura-autorata on 8-ratainen. Aiemmin ura-autoilla ajettiin Piippo-keskuksessa, mutta neljä vuotta sitten yhdistyksen pienoisautoratatoiminta siirtyi Kierrätyspuodin alakertaan. Kuva: Katariina Rannaste

Lempäälään oli saapunut reilut 20 osanottajaa muun muassa Vihdistä, Hämeenlinnasta, Kaarinasta ja Jokioisista mittelemään ura-autoilun Suomen mestaruudesta.

Ura-autot ovat uritetulla radalla kulkevia pienoisautoja, joita ohjataan käsisäätimellä virtakiskoihin menevää jännitettä muuttamalla. Lempäälän Urheiluautoilijoilla on kahdeksanratainen puurata, joka kiemurtelee käärmeen lailla Atrantie 3:ssa sijaitsevan Kierrätyspuodin alakerrassa.

Kisapäivä alkoi harjoitusajolla jatkuen renkaanvaihdon ja katsastuksen kautta aika-ajoihin. Jokainen kuljettaja ajoi vuorollaan minuutin, ja aika ratkaisi ryhmäsijoituksen. Sitten ryhdyttiin ajamaan tosissaan kilpaa. Tietokone laski kierrosajat kymmenestuhannesosatarkkuudella.

Päivän päätteeksi LemUAlaisilla oli syytä hymyyn.

 

 

 

 

 

LemUAlainen, mikä pienoisautoilussa viehättää?

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.