Taksiuudistus meni pieleen

Olen tänä vuonna joutunut useampaan kertaan neuvomaan helsinkiläistä taksia, miten määränpäänä olleeseen osoitteeseen Helsingissä pääsee. Siitäkin huolimatta, että taksin katolla on ollut keltainen taksivalo ja autoon on noussut Rautatieaseman Elielinaukiolta. Samalla aukiolla on toisaalta autoja enemmän kuin koskaan: autojen jono ei meinaa mahtua varattuun katutilaan.

Näin käy, kun ”taksitoiminta avataan kilpailulle”. Taustalla oli liikenneministeriön uudistajien lapsellinen oletus siitä, että palvelu paranisi ja kyytien hinnat laskisivat, kun kysyntä ja tarjonta kohtaisivat vapaammin. Että asiakkaat jopa kilpailuttaisivat takseja ja pakottaisivat hinnat alas. Lisäksi ministeriöllä oli tavoitteena tukea kehitteillä olleita liikennepalvelujen sähköisiä palvelualustoja, joista odoteltiin ja kaiketi yhä odotellaan maailmanmenestystuotteita.

Mitä uudistuksessa tapahtui?

Taksinkuljettajan ei enää tarvitse suorittaa karttakoetta, jolla testattiin, tunteeko hän toimialueensa kadut ja tiet. Kuka tahansa ajokortin saanut voi ajaa taksia. Päivystysvelvollisuutta ei ole, vaan taksikuski valitsee itse, milloin ja missä tarjoaa kyytejä. Näin taksien toiminta keskittyy rautatieasemille, lentokentille, viikonloppuihin ja ravintoloiden sulkemisaikoihin.

 

Autossa ei ole pakko olla taksamittaria, vaan käsittääkseni kuski voi tempaista summan suurin piirtein päästään, kunhan ensin vilkaisee muodon vuoksi kännykkäänsä. Taksivalokaan ei ole pakollinen. Enkä ole varmistanut asiaa, mutta nyt taksia saa ajaa millä tahansa katsastetulla autoilla.

No, onneksi useimmissa autoissa on yhä mittari ja valokyltti.

Aikaisemmin taksin saattoi tilata puhelimella kätevästi yhdestä paikallisesta tilausnumerosta, jossa elävä ihminen kuittasi tilauksen. Nyt tilaukset pitäisi kai tehdä kännykkää näpytellen jonkun sähköisen tilauspalvelun kautta. Mitä näitä onkaan: Valopilkku, Menevä jne.

Taksiuudistuksen kanssa samaan tehtiin Kela-taksien käytön uudistus. Enää mummo ei voi pyytää tuttua taksia samalta kylältä, vaan tilaus pitää tehdä edellisenä päivänä klo 14 mennessä. Eikä sama taksi enää odota mummoa sairaalan pihalla, vaan takaisin tuo joku muu auto. Ideana on, että näin Kela-kyytejä yhdisteltäisiin useamman asiakkaan kyydeiksi. Käytännössä Kela-taksiuudistus on siirtänyt Kela-kyydit kaupunkilaistakseille ja aiheuttanut maalaistaksien lopettamisen, jolloin maaseudun taksipalvelut ovat yleisesti heikenneet.

 

Ennustukseni on, että muutamassa vuodessa taksitoiminta keskittyy 3-4 valtakunnalliseen ketjuun ja itsenäiset taksiyrittäjät muuttuvat harvinaisuuksiksi. Sähköisten tilauspalvelujen vetämä siivu palveluista kasvaa, koska taksit tulevat niistä riippuvaisiksi. Kyytien hintataso nousee pysyvästi. Maaseudun taksit lopettavat, koska homma ei kannata. Kiitos tästä, LVM-virkamiehet ja lojaali ministeri!

 

                                                                 Juha Kuisma

                                                                 Kirjoittaja on lempääläinen tietokirjailija

LUE LISÄÄ JUHA KUISMAN KOLUMNEJA

Rautasema ja Ruohosema

Hallitusohjelma

Lempäälä-talo nousee. Kuvitelkaapa jos nostokurkia ei olisi…

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
LVS DIGI tutustumistarjous 8 viikkoa 3,90 €.