Asiakkaan näkökulma palvelukonseptin suunnittelussa

Haluan voimakkaasti tähdentää sitä, että olen saanut Sääksjärven kirjastossa aivan mahtavaa palvelua ja arvostan sen henkilöstöä korkealle.

Tämä taustana uskonkin, että sen eri viikonpäivien täysin toisistaan poikkeavat aukioloajat ovat jonkin työtä itselleen generoivan suunnitteluelimen keksintöä. Tällainen käytännöstä ja asiakastarpeista irti oleva suunnittelutoimi ei nimittäin ole mikään poikkeusilmiö erityisesti julkisten palvelujen piirissä. Tälle ilmiölle sukua ovat esimerkiksi itsetarkoitukselliset organisaatiomuutokset, joita asemastaan epävarma johtaja saattaa käynnistää, kun ei muuta keksi.

Vastaikkainen ilmiö tälle on, että palvelukonsepti rakennetaan täysin työntekijöiden eikä asiakkaan ehdoilla. Eihän tämäkään tavatonta ole, mikäli johto on heikko.

 

Osmo Nieminen