Kesken jäänyt asfaltointi harmittaa Hakkarissa – Kadun parantamista saa odottaa pitkään, sillä vastaavia kohteita vartoilee kunnostusta ympäri kuntaa

– Asfaltointi on jätetty kesken, miksi, ihmettelee Muuntajapolun päässä asuva Marko Mäkelä. Tontin rajakivi näkyy postilaatikon vieressä.

Hakkarin Muuntajapolun päässä asuva Marko Mäkelä ihmettelee, miksi kadun asfaltointi ei jatku hänen tontilleen asti niin kuin kaikilla muilla.

– Asfaltointi päättyy kesken. Loppuosa tiestä on kuoppaista soratietietä. Ihmetyttää ja harmittaa, miksi tie on tehty näin.

Aiemmin Mäkelän pihatie meni suoraan Tampereentielle, mutta Ely-keskus kaivatti vuosikymmeniä käytössä olleen tieyhteyden pois ja hänen oli siirryttävä käyttämään Muuntajapolkua.

– Työmatka piteni ja mutkistui. Ja sitten on vielä tämä huono tieosuus lopussa.

Kunnossapitopäällikkö Tiina Pekkala Lempäälän kunnasta kertoo, ettei kunnasta löydy tietoa, milloin kadun alkupää on asfaltoitu. Katusuunnitelman mukaan pintamateriaali on murskesora.

– Koska kyseisen tontin kulku on ollut suoraan Tampereentielle, oletan, että asfaltointi on tästä syystä päättynyt kyseiseen kohtaan. Eli liittymän muutoksen jälkeen näyttää siltä, että ”asfaltointi on jäänyt kesken”.

Kuntokartoituksen mukaan kadun päällysteen kunto on tyydyttävä. Uutta asfaltointia ei ole luvassa.

– Työnjohtajan arvion mukaan kadun rakennekerrokset eivät ole riittävät ja kohteen korjaamiseksi ei riitä pelkkä päällysteen uusiminen.

Katu vaatii laajempaa saneerausta, mitä ennen on laadittava uusi katusuunnitelma, mikä sisältää muun muassa päättyvän kadun loppupäähän tulevan kääntöpaikan.

Vanhan kadun erikoisuus on sekin, että kartan mukaan Muuntajapolku kulkee yhden asukkaan tontin läpi.

– Katualuetta ei ole vielä otettu kunnan haltuun. Kohteen saneerausohjelmaan nousemista edeltää myös tämä toimenpide.

Nopeita muutoksia Hakkariin ei ole luvassa.

– Saneerauksen ajankohtaa en osaa vielä arvioida, vastaavia kohteita ja tarpeita on eri puolilla kuntaa. Toistaiseksi kunnossapitotyönä paikkaamme kuoppia sekä mahdollisesti lanaamme ja sorastamme kadun loppupään murskeosuuden, Pekkala kertoo.

Lempäälän kunta käyttää vanhojen kaava-alueiden katujen perusparannuksiin 600 000–800 000 euroa vuosittain. Asfaltoinnin määrärahat ovat vaihdelleet 150 000–200 000 euron välillä.

Tänä vuonna on asfaltoitu nämä kadut:

  • Harjutie, ajorata
  • Ideaparkinkatu, pohjoinen ramppi
  • Jahtikuja, ajorata
  • Joutsentie, ajorata
  • Joutsentie-Tiirantie, kevyen liikenteen väylä
  • Kivikukantie, ajorata välillä Vanattarantie-Leinikkitie
  • Punalakintie, ajorata
  • Ruusunoksa, ajorata
  • Ruusurinne, ajorata
  • Ruusutie, ajorata
  • Ruusutie, kevyen liikenteen väylä
  • Sulkolantie, ajorata välillä Viialantie-Hopeakanavankatu/Latotie risteys
  • Tiirantie, ajorata
  • Urheilukatu, ajorata välillä Tampereentie-Kapteenienkatu

Näistä vanhempia katukohteita ovat muun muassa Harjutie, Kivikukantie, Sulkolantie ja Urheilukatu. Harjutie perusparannettiin asfaltoinnin lisäksi.