Vesilahden yhtenäiskoulun koulupsykologi Tuomas Mansikka kulkee vapaa-ajallaan Elias Lönnrotin jalanjäljillä Laukon kartanon mailla ja kehittää Kalevala-aiheista lautapeliä.
Osa yhtenäiskoulun 9.-luokkalaisista oppilaista koepelasi näyttävää peliä äidinkielen ja englannin tunneilla ja haastatteli pelin kehittäjää.
– Halusin tehdä Kalevala-aiheisen lautapelin, joka herättää mielenkiintoa niin suomalaisissa kuin ulkomaillakin. Kalevala on suomalaisille tärkeä teos ja mielestäni sen pitäisi saada enemmän näkyvyyttä, Mansikka kertoo.
– Kaikki alkoi ikään kuin tyhjiöstä. Piti miettiä monia asioita, kuten esimerkiksi sitä, kuinka pelistä saa toimivan ja kuinka siitä saa tarpeeksi jännittävän, hän selvittää.
Lautapeliä on raskas tehdä yksin, joten Tuomas Mansikka pyysi mukaan graafisen suunnittelijan sekä kuvittajan, joka suunnitteli pelin ulkoasun.
– Kuvittajalla oli vapaat kädet, mutta annoin hänelle raameja, jotta haluamani tunnelma saataisiin välittymään pelaajille. Halusin, että pelistä välittyy suomalainen mielenmaisema, vesistö ja Pohjois-Ruotsi sekä Karjalan alueet. Kokonaisuudessaan pelin tekemiseen kului noin 5 vuotta aikaa, mutta siitä vain 2,5 vuotta oli aktiivista aikaa, Tuomas Mansikka kertoo.
Pelin ideana on Sammon takaisinryöstöstä. Väinämöinen, Ilmarinen ja Lemminkäinen lähtevät kotimatkalle haettuaan Sammon, mutta paluumatkasta syntyy jahti, kun Pohjolan puoli lähtee heidän kannoilleen.
– Olen iloinen, että olen onnistunut löytämään uudenlaisen teeman ja mekaanisen toiminnan yhdistelmän sekä tietynlaisen vaaran tunteen. Pientä hienosäätöä täytyy vielä tehdä muun muassa siinä, miten pelinappulat asettuvat pelilaudan tapahtumapaikkojen päälle, Mansikka myöntää.
Peli kilpailee mekaanisesti muiden pelien rinnalla. Sen ainutlaatuisia ominaisuuksia ovat muun muassa niin sanottu kuurupiilo-ominaisuus uudella jännittävällä tavalla sekä magneettinen toteutus.
– Uskon, että peli voisi olla hyvinkin kulttuuritietoisten keräilijöiden kokoelmissa, Tuomas Mansikka sanoo.
Peliä kannattaa Mansikan mukaan pelata avoimella asenteella sekä olla valmis ihmettelemään muiden pelaajien kanssa pelin kulkua ja sen rakennetta pelikerran jälkeenkin kokemusta vastapuolelle jakaen.
– Pelin suomenkielinen versio on vielä tekeillä, johon etsisimme vapaaehtoisia toteuttajia.
Haastattelu: Tilda Virtanen ja Eevi Hurske 9D
Oppilaiden arvio: Tale of Sampo -lautapelin plussat ja miinukset
+ hauska, älykäs, omintakeinen ja erilainen peli
+ uudenlaisia elementtejä (pystypeli-> vastustajalta piiloutuminen)
+ hyvä ryhmäpeli, on pakko strategioida yhdessä
+ suorastaan eeppinen kuvitus
+ pelistä oppii Kalevalaa ja englannin kieltä
+ toiminnallinen (pitää mm. lukea runoja Kalevalasta englanniksi)
+ tuuripeli (”Joukahainen onnistui olemaan sairaan nopea”)
-aluksi monimutkainen
-vaatii ohjeiden lukutaitoa
-strategiointi saattaa toisinaan päättyä siihen, että pelaaja vain pelaa kohti loppuaan (avuton olo)
-mahdollisuus tuhota Sampo voi antaa harmittavasti etua toiselle joukkueelle