Kuntastrategiasta potku viestinnän saavutettavuuteen

Kunnanvaltuuston 25.5.2022 hyväksymä Lempäälän strategia tukee hyvin seniorineuvoston tavoitteita. Niitä ovat ”informaation selkeys, ymmärrettävyys ja palvelevuus” sekä ”tiedon välittyminen terveyttä, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä edistävistä toimista ja tapahtumista”.

Kunnan strategia on syntynyt monivaiheisessa myllyssä. Olemme hyvillämme, että saimme lausunnoillamme osallistua valmisteluun. Ensimmäinen julkinen versio vaikutti unohtaneen ikäihmiset kokonaan tai emme ainakaan osanneet kaivaa sieltä mieleisiämme asioita esille. Jatkotyössä ne ovat selkiintyneet. Alla on lueteltuina seniorineuvoston tavoitteita tukevia ja ikääntyneen väestön kannalta tärkeitä kohtia kuntastrategiasta.

”Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö on läsnä ja kuntalaisten tavoitettavissa. Palvelemme mutkattomasti, nopeasti ja yksilöllisesti kaikissa kanavissa, niin kasvokkain kuin digitaalisesti. Kuntalaiset löytävät helposti tarvitsemiensa palvelujen pariin”. ”Ratkaisuja havaittuihin ongelmiin etsitään yhdessä kuntalaisten, yhteisöjen ja yritysten kanssa”.

”Lempääläisille on runsaasti mahdollisuuksia saada äänensä kuuluviin ja vaikuttaa itseään koskevissa asioissa, yhdenvertaisesti”. ”Kunta tarjoaa palvelut ihmisille ja yrityksille mutkattomasti kasvokkain tai digitaalisesti”.

”Kannustamme sukupolvien väliseen kohtaamiseen”. ”Pidetään kaikki mukana. Palvelumme ovat iästä, taustasta, elämäntilanteesta ja taloudellisesta asemasta riippumatta yhdenvertaisesti saavutettavia.” ”Mahdollistamme ja luomme edellytyksiä kaikkien osallisuudelle”.

”Kuntalaiset hyödyntävät sähköisiä palveluita, jotka ovat saavutettavissa ajasta ja paikasta riippumatta useissa eri kanavissa. Lisätään henkilökohtaista palvelua ja huolehditaan saavutettavuudesta”. ”Kunnassa on käytössä ajanmukaiset digilaitteet ja digitaaliset toimintatavat”.

”Yhteisöllisyys ja kuntalaisten aktiivisuus ja osallisuus vahvistuvat ja monipuolistuvat entisestään”. ”Huomioimme myös ikäihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät aktiviteettipalvelutarpeet”.

”Viestimme avoimesti ja oikea-aikaisesti eri kanavissa. Panostamme ajankohtaistiedottamiseen ja sähköisten palvelujen kehittämiseen. Näin kuntalaisilla on mahdollisuus nopeaan ja yksilölliseen palveluun sekä kasvokkain että digitaalisia kanavia pitkin”.

Kuntastrategia on laadittu neljäksi vuodeksi ohjaamaan päätöksentekoa. Strategiset tavoitteet kypsyvät vähitellen toteutuskelpoisiksi päätöksiksi. Muutamat edellä mainituista tavoitteista ovat vastauksia lainsäädännön vaatimuksiin. Ne pitää saattaa välittömästi ajan tasalle.

Kunnan kotisivut on toteutettava sellaisella rakenteella ja kielellä, että kaikkien on mahdollisimman helppo käyttää niitä. Käytettävän kielen pitää olla niin selkeää ja yksiselitteistä, että jokainen lukutaitoinen henkilö pystyy saamaan tarvitsemansa tiedon. Kaikki kuntalaisten tarvitsemat tiedot pitää esittää digitaalisessa muodossa, ja sen lisäksi tulee olla mahdollisuus saada ne paperimuodossa.

Seniorineuvoston kunnanhallitukselle esittämä digineuvoja on enemmän kuin tarpeellinen nyt heti.

 

Reijo Fredriksson

Lempäälän seniorineuvoston puheenjohtaja