Aluevaltuusto päätti sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista tilanteessa, jossa alueen rahoituksesta ja budjetista ei ole vielä tarkkaa tietoa. Suuri osa maksuista asetettiin päätöksessä korkeimmalle lain sallimalle tasolle.
Ehdotin valtuustopuheenvuorossani, että maksuja tarkasteltaisiin uudelleen heti, kun hyvinvointialueen toiminta on vakiintunut siinä määrin, että meillä on enemmän tietoa ja kokemusta kustannuksista sekä maksujen taloudellisista ja inhimillisistä vaikutuksista. Vasemmistoryhmä teki vastaavan ponsiesityksen asiasta, mutta se ei valitettavasti saanut tarpeeksi kannatusta.
Liian korkeista asiakasmaksuista saatavat tulot kääntyvät helposti menoiksi: jos esimerkiksi pienituloinen eläkeläinen tai mielenterveys- ja päihdeongelmainen lapsiperhe ei maksujen vuoksi hakeudu palveluiden piiriin ajoissa, tämä todennäköisesti kostautuu myöhemmin esimerkiksi suurempina erikoissairaanhoidon kustannuksina, nuoren syrjäytymisenä tai jopa lapsen huostaanottona.
Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on vuotuinen maksukatto, joka tällä hetkellä on 692 euroa. Terveydenhuollon kustannuksiin on säädetty kaksi muutakin maksukattoa: lääkekatto ja matkakatto.
Lääkekaton vuosiomavastuu on 592,16 euroa. Maksukaton täytyttyä korvauksen piiriin kuuluvat lääkkeet maksavat kukin loppuvuoden ajan 2,50 euroa ostokerralta. Terveydenhuollon matkakulujen maksukaton vuosiomavastuu on 300 euroa, jonka täytyttyä matkat ovat käyttäjälle maksuttomia. Yhdensuuntaisen yksittäisen matkan omavastuuhinta on 25 euroa. Jos matka on kalliimpi, Kela maksaa loput.
Jos ihminen joutuu käyttämään paljon terveyspalveluja ja hänellä on käytössään runsaasti lääkkeitä, matka- ja lääkekuluja sekä asiakasmaksuja joutuu siis maksamaan yhteensä lähes 1600 euroa ennen kaikkien maksukattojen täyttymistä.
Lääkekaton seurantaan tarvittavat tiedot ovat siirtyneet reaaliaikaisesti Kelasta apteekkeihin vuoden 2020 alusta. Lääkemaksukaton täyttymistä asiakkaan ei siis onneksi enää tarvitse seurata itse.
Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukaton seurannasta vastaa lain mukaan asiakas. Myös matkakorvaukset pitää muistaa ja osata hakea Kelalta itse jokaisesta matkasta. Kela seuraa matkakaton täyttymistä näiden hakemusten pohjalta.
Kattojen seuranta ja korvausten haku on työlästä ja vaikeaa kenelle tahansa. Suorastaan kohtuutonta se on ikäihmisille tai muistisairaille – tai muille sellaisille asiakkaille, joiden kognitiivinen toimintakyky on syystä tai toisesta heikko.
Vaiheittain vuonna 2021 ja 2022 voimaan tulleessa uudistetussa asiakasmaksulaissa on varsinkin paljon palveluita käyttävän asiakkaan kannalta monia parannuksia. Uudistuksessa muun muassa otettiin lisää maksuja maksukaton piiriin sekä poistettiin joitakin maksuja kokonaan.
Eri maksukattojen yhdistäminen jäi kuitenkin edelleen toteutumatta. Samoin terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukaton seurantavastuu jäi asiakkaalle.
Mikään ei kuitenkaan estä Pirkanmaan hyvinvointialuetta selvittämästä asiakasmaksujen automaattisen seurannan mahdollisuutta omalla alueellaan, kun alueen tietojärjestelmät saadaan kuntoon. Seurannan automatisointi helpottaisi erityisesti monipalveluasiakkaiden elämää ja varmistaisi sen, että maksukaton täyttyminen ei jää keneltäkään huomaamatta.
Tiina Wesslin
Kirjoittaja on lempääläläinen kunnanvaltuutettu ja aluevaltuutettu (vihr.).