Pääkirjoitus: Joukkoliikenteellä tuettava pendelöintiä

Joukkoliikenteen sujuvuudella ja hinnoittelulla on suuri merkitys alueen työmatkaliikenteelle. Kuva: LVS-arkisto

Sujuvalla joukkoliikenteellä on valtavan suuri merkitys Lempäälän ja Vesilahden työmatkaliikenteelle. Kuntarajat ylittävän työmatkaliikenteen, pendelöinnin, kulmakivinä kiertävät Nysset takaavat sujuvan liikkumisen niin työmatkalaisille kuin opiskelijoille. Kuljettajapulasta johtuneesta vuorojen takkuilusta huolimatta lähilinja-autoliikenne on varsin merkittävä liikkumismuoto korvaamaan yksityisautoilua. Lempäälästä bussiliikennettä tukee vielä junaliikenne.

Maan hallitus tukee talousarvioesityksessään julkista liikennettä. 52 miljoonan euron verotulomenetyksen hinnalla henkilökuljetusten arvonlisävero poistetaan ensi vuonna huhtikuun loppuun asti. Arvonlisäveron poisto on osa pakettia, jolla tuetaan kuluttajia energiahinnan nousun aiheuttamissa kustannuksissa.

Arvonlisäveron poiston kohdentumista kuntalaisille on syytä seurata tarkkaan. Alueen joukkoliikennettä hallinnoiva Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta laatii juuri nyt suunnitelmia ensi vuodelle. Keskeisenä osana talousarviolaadintaa on joukkoliikenteen hinnoittelu käyttäjille. Vähintäänkin kohtuullista olisi, ettei vuodenvaihteen tyypilliseen tapaan joukkoliikennemaksuja nyt korotettaisi. Syytä olisi jopa tehdä laskutoimitus, mahdollistaisiko arvonlisäveron poisto jopa alennushinnoittelun huhtikuulle saakka.

Joukkoliikenteen merkitys työmatkakulujen hallinnassa on suuri. Hintojen lisäksi ratkaisevaa on joukkoliikenteen reittisuunnittelu. Edullinenkaan hinta ei tuo lisämatkustajia, mikäli joku käyttäjäryhmä ei pysty hyödyntämään linjoja työ- tai opiskelumatkoillaan. Oikein ajoitettu lisälinjakin voi kustannusten lisäksi tuoda myös lisätuloja, jos sillä tavoitetaan uusia käyttäjäryhmiä.