Soitin Lempäälän kunnan Ikäneuvoon kysyäkseni yhtä kunnan puhelinnumeroa. Vastaus kuului: ”En voi valitettavasti antaa yksittäistä puhelinnumeroa.” Puhelimeen vastannut henkilö istui todennäköisesti tietokoneen äärellä! Näin toimii kunta joka sanoo ”kyllä”.
Työelämässä ollessani Oulun kaupungin sosiaalitoimessa toimin mm. puhelinvaihteessa, infopisteessä ja toimistotyössä. Asiakas palveltiin aina ja hän sai tarvitsemansa tiedon. Asiasta on myös lainsäädäntöä mm. sosiaalihuoltolaissa pykälät 1301/2014 ja 980/ 2014.
Suomessa on noin puoli miljoonaa digitaidotonta ihmistä Ylen MOT-ohjelman mukaan. He ovat toisen luokan kansalaisia hakiessaan palveluita. Suuri osa heistä on ikäihmisiä, joita edustan itsekin. Lisäksi olen näkövammainen.
Avoin kysymys Lempäälän kunnalle: Aikooko Lempäälän kunta tehdä asialle jotain saadakseen tämänkin palvelun lain vaatimalle tasolle?
Pirjo Virtanen
vammaisneuvoston jäsen
näkövammaisten kerhon vetäjä